Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Den Haag zoekt oplossing voor verkeersinfarct

Als er niets wordt gedaan aan de mobiliteit in Den Haag, dan heeft de stad in 2040 een structureel verkeersinfarct. Dat zegt de Haagse wethouder Robert van Asten (Mobiliteit). Organisaties als ANWB, VNO-NCW en vervoerder HTM onderschrijven de oproep tot actie van het Haagse stadsbestuur.

20 mei 2019
snelheid-HTM.jpg

Als er niets wordt gedaan aan de mobiliteit in Den Haag, dan heeft de stad in 2040 een structureel verkeersinfarct. Dat zegt de Haagse wethouder Robert van Asten (Mobiliteit). Organisaties als ANWB, VNO-NCW en vervoerder HTM onderschrijven de oproep tot actie van het Haagse stadsbestuur. De stad wil samen met bewoners, experts en bedrijven zoeken naar oplossingen.

Langzaam

Van Asten presenteerde vrijdag de Mobiliteitstransitiebrief, een 'visiedocument' waarin aanzet wordt gegeven tot het vinden van oplossingen voor de vervoersproblemen. Want die zijn nu al fors: Den Haag is de meest dichtbevolkte grote stad van Nederland en heeft met 166.000 geregistreerde auto’s de hoogste autodichtheid van het land. Het gebruik van openbaar vervoer in Den Haag groeit explosief, maar het systeem loopt tegen zijn grenzen. Op verschillende plekken in het tramnetwerk ontstaan opstoppingen, vooral door het overige verkeer, maar ook door de beperkte capaciteit van bijvoorbeeld de Haagse tramtunnel. Daardoor rijden trams te langzaam: de HTM zou het liefst 25 km/u rijden, maar in de binnenstad haalt de tram gemiddeld 16 km/u, en wordt alleen maar langzamer. Niet alleen per tram of auto gaat het reizen in de stad traag. Zelfs fietsers moeten op fietspaden tijdens de ochtend- en avondspits soms lang wachten op verkeerslichten of andere weggebruikers doordat er fietsfiles ontstaan.

Afbeelding

Binnenstedelijk

Daar komt nog bij dat de stad naar verwachting de komende jaren met 100.000 inwoners groeit tot 620.000. Die toename van woningen is volledig binnenstedelijk, om en nabij OV-knooppunten als treinstations. Ook daarmee wordt de druk op het openbaar vervoer verder verhoogd. En omdat de budgetten van het rijk, provincie en metropoolregio voor de komende jaren vastliggen en niet hoger worden, is het financieren van infrastructurele maatregelen lastig.

Pijn

Volgens Van Asten is het daarom belangrijk dat er anders naar mobiliteit wordt gekeken, en moeten manieren van vervoer die weinig ruimte kosten, aangemoedigd worden. Ook moeilijke maatregelen moeten nieuw worden geschuwd, vindt hij. ‘Niets doen is geen optie maar de keuzes die moeten worden gemaakt, zullen altijd ergens pijn doen.’ Een groot onderdeel van die oplossing is het terugdringen van het autogebruik, vooral voor kortere afstanden en bewoners te stimuleren om het openbaar vervoer te gebruiken, of het eigen blik in te ruilen voor deelauto’s.

Gesprekken

De gemeente wil die lastige keuzes niet alleen maken. De komende maanden gaat het stadsbestuur gesprekken aan met bewoners, organisaties, experts en ondernemers om tot een actieprogramma te komen. Daarin moet staan hoe de mobiliteit in Den Haag in 2040 schoner, veiliger, efficiënt en betaalbaar wordt.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Red Ken
Toen Londen een verkeersinfarct kreeg voerde de burgemeester in 2003 een 'congestion charge' in, een tolheffing voor de binnenstad. Die bestaat nog steeds, dus blijkbaar heeft die voor Londen wel enig nut. Iets voor Den Haag?
Advertentie