‘Deltaplan nodig voor OV in de Randstad’
Nederland heeft jaarlijks een miljard euro extra nodig voor een deltaplan voor mobiliteit in de Randstad. Dat stelt Maurice Unck, de nieuwe directeur van vervoersbedrijf RET, in een interview met de NOS.
Nederland heeft jaarlijks een miljard euro extra nodig voor een deltaplan voor mobiliteit in de Randstad. Dat stelt Maurice Unck, de nieuwe directeur van vervoersbedrijf RET, in een interview met de NOS.
Stadsregio
Net als de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan ziet ook Unck een toekomst waarin de Randstad een grote stadsregio vormt, met daarbinnen Rotterdam, Den haag, Amsterdam en Utrecht. Met de huidige verbindingen dreigt het openbaar vervoer in de Randstad vast te lopen, meent Unck.
Metropool
Daarom is er een deltaplan nodig. Volgens de nieuwe RET-directeur is jaarlijks 1 miljard euro extra nodig voor onder meer het ombouwen van trein- naar metrolijnen en het verhogen van de frequentie. Hiermee zou de Randstad de concurrentieslag kunnen aangaan met andere metropolen als Londen, Parijs en het Ruhrgebied.
Metro
Unck wil ook een deel van de treinverbinding tussen Den Haag en Dordrecht ombouwen naar een lightrail, een soort combinatie tussen trein, metro en tram. Dan blijft tussen de steden een intercity rijden en een deel van het spoor wordt voor de metro. Het is een investering van enkele honderden miljoenen. Het geld daarvoor is er echter niet. Tijdens de crisisjaren is er fors bezuinigd op investeringen in het openbaar vervoer. ‘Dat moet worden teruggedraaid’, aldus Unck tegen de NOS.
(Utrecht daargelaten maar dat vinden ze in de Randstad dan eigenlijk ook maar een randstad.
Als men in de Randstad zoveel economisch gewin genereert zou het ook niet misstaan om hier zelf, om te beginnen op provincieniveau, een substantiële bijdrage in te leveren.
Zie:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/08/provinci …
(onderste staatje, verwachte lasten OV 2017)