of 59250 LinkedIn

Definitief ontwerp Uithoflijn onderweg

Movares heeft van Bestuur Regio Utrecht de opdracht gekregen om met een definitief ontwerp te komen voor de Uithoflijn. Deze lijn zal het aantal mensen dat van en naar de Uithof reist verdubbelen.
© Movares

Bestuur Regio Utrecht (BRU) heeft de opdracht voor het definitieve ontwerp van de Uithoflijn aan Movares gegeven. Deze lijn gaat station Utrecht Centraal verbinden met De Uithof. Later zal de lijn ook aansluiten op de SUNIJ-lijn, die doorrijdt naar Nieuwegein en Ijsselstein.

Bussen
De sneltram naar De Uithof is nodig omdat het aantal reizigers in die richting de komende jaren zal stijgen. Dit komt door uitbreidingen van de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht daar, maar ook vanwege komst van bedrijven. Op dit moment rijden er in de spits om de twee á drie minuten een lange bus. Met de komst van de tramlijn kan de capaciteit worden verdubbeld.

 

Directe verbinding
De tramlijn zal volgens de planning in 2018 in gebruik worden genomen. Reizigers kunnen dan nog niet in één keer door naar Nieuwegein en Ijsselstein, omdat op die lijn ‘hogevloertrams’ rijden, en op de Uithoflijn ‘lagevloertrams’. ‘Die zijn beter inpasbaar in een stedelijke omgeving’, legt Marieke Thissen, communicatiemanager van de Uithoflijn uit. De haltes van de SUNIJ-lijn worden aangepast en zal niet eerder dan 2020 in gebruik genomen worden.

 

Verlenging contract
De keuze van Movares lag voor de hand omdat de gemeente Utrecht in 2007 al een contract met ze had afgesloten. ‘Het is dus meer een verlenging’, vertelt Thissen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.