Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Conflict dreigt over groei Eindhoven Airport

De groei van Eindhoven Airport dreigt opnieuw inzet te worden van een conflict. Bij berekeningen voor een nieuw luchthavenbesluit is geen rekening is gehouden met de uitkomsten van een gezondheidsonderzoek in de regio, stellen Omwonenden en de Brabantse Milieufederatie (BMF).

06 september 2013

Er dreigt een nieuw conflict over de groei van Eindhoven Airport. Omwonenden en de Brabantse Milieufederatie (BMF) zijn boos omdat ondanks hun aandringen bij berekeningen voor een nieuw luchthavenbesluit geen rekening is gehouden met de uitkomsten van een gezondheidsonderzoek in de regio.

Ernstige hinder
GGD-onderzoek, dat bijna een jaar geleden werd afgerond, wees uit dat er veel meer mensen ernstige hinder ervaren door het vliegverkeer dan op basis van een oude, omstreden rekenmethode werd aangenomen. In de enquête door de GGD zegt gemiddeld 8 procent van de bewoners van 9 gemeenten rondom de vliegbasis ernstig last te hebben van het vliegverkeer. Dat komt neer op ongeveer 18.000 mensen.

Bewuste onzorgvuldigheid

De Belangenvereniging Omwonenden Welschap (BOW) verdenkt het ministerie van Defensie van 'bewuste onzorgvuldigheid' en eist een goede verklaring, zei voorzitter Klaas Kopinga vrijdag. BMF-directeur Nol Verdaasdonk is verbaasd en zegt dat een onderzoek dat bekend is meer aandacht verdient.

Gevolgen aanvaardbaar

Het aantal vluchten op Eindhoven Airport verdubbelt de komende jaren tot ruim 43.000 in 2020. Op basis van een milieu-effectrapport dat deze week is gepubliceerd, zegt het ministerie dat de gevolgen relatief beperkt en - alles afwegend - aanvaardbaar zijn. ,,In feite zegt de minister dat ernstige hinder voor vele duizenden omwonenden aanvaardbaar is'', aldus Kopinga.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

J. Aarts
Beste Klaas Kopinga. Doe je best voor alle omwonenden.
Pierre
Uit het rapport:In zones 1, 2 en 3 is vliegverkeer de belangrijkste bron van ernstige geluidhinder. In het gebied daar buiten (zone 4 en 5) is dat wegverkeer.
dus geen vliegverkeer

Zone 1 kent relatief weinig bewoners. Er zal echt wel iets aan de hand zijn, maar een pressiegroep speelt wel met werkgelegenheid, door mogelijk zaken uit te vergroten.
Advertentie