of 59045 LinkedIn

College Eindhoven tegen nieuwe weg

‘De problemen in Helmond en Eindhoven worden niet opgelost door de Ruit zoals voorgesteld door de provincie’, schrijft het Eindhovense college vrijdag. ‘We kijken ook naar de leefbaarheid en het landschap die onze regio aantrekkelijk maken. Met de aanleg van de Ruit worden die belangen niet gediend.’
3 reacties

De gemeente Eindhoven is tegen de aanleg van nieuw asfalt voor de bereikbaarheid van de regio. Het linkse college van PvdA, SP, D66 en GroenLinks heeft dat vrijdag gemeld in een brief aan de gemeenteraad.

Ruit om Eindhoven
De provincie Noord-Brabant presenteerde donderdag kostbare plannen voor de aanleg van de zogenoemde Ruit om Eindhoven: een nieuwe vierbaansweg ten noorden van Eindhoven en verbreding van N279 ten oosten van Helmond. CDA-gedeputeerde Ruud van Heugten hoopte op een groter draagvlak.

Leefbaarheid en landschap
‘De problemen in Helmond en Eindhoven worden niet opgelost door de Ruit zoals voorgesteld door de provincie’, schrijft het Eindhovense college vrijdag. ‘We kijken ook naar de leefbaarheid en het landschap die onze regio aantrekkelijk maken. Met de aanleg van de Ruit worden die belangen niet gediend.’

Weerstand
Tegen aanleg van de nieuwe weg bestaat veel weerstand. Omwonenden en natuurorganisaties vinden de weg overbodig, duur en slecht voor het landschap. Er moet 180 hectare natuur worden gecompenseerd. Ook gemeenten zijn het oneens. Voor het totale plan van de provincie is 885 miljoen euro beschikbaar.

Duurzamere oplossingen
Eindhoven wil de aanleg van nieuwe asfalt overbodig maken met slimme en duurzamere oplossingen zoals de fiets en openbaar vervoer. ‘Hier liggen tal van kansen en mogelijkheden die nog niet benut worden.’ (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Peter (Organisatiekundige en verkeerskundige) op
885 miljoen? Dat is een hoop geld. Kunnen we van dat geld meer maken wanneer ook milieudoelen en duurzaamheidsdoelen worden gehaald? En compenserende, mitigerende en flankerende maatregelen, moeten die ook van die 885 miljoen of is dat een ander potje? In andere woorden, we kunnen van geld, nog meer geld maken. Als we bewoners, milieupartijen, de linkse coalitie beloven dat we de geluidsproductie van de bestaande infra met 2 DB te verlagen...?Hoe, dat maakt niet uit. Het gaat om het cadeautje - zowaar gebouwde infra - en dat gaat absoluut lukken wanneer we van geld meer geld kunnen maken!
Door Wiet ten Doeschate (directeur ixad vormgeving - communicatie - marketing) op
Eindhoven leek uitstekend op weg te zijn. Je proeft dat het daar bruist. Brainport 2020 in volle ontwikkeling. Alleen die stad zelf; als je daar doorheen rijdt of loopt, fietst voor mijn part dan zie je dat daar een ambitieus stadsbestuur dringend noodzakelijk is. Het elan van de buitenkant binnen waarmaken. Lijkt me een mooie taak voor de coalitie. Als je dan blij bent met een uitstekende bereikbaarheid in de regio en in je eigen stad zorgt voor puik openbaar vervoer, fietsroutes en goede en veilige voetgangerverbindingen doe je het heel goed. Succes Eindhoven!
Door V6 op
Luchtfietserij, fiets en OV. HOV levert in Eindhoven eo. vooral meer vertraging op, en niet meer reizigers. En alsof deze collegeleden op de fiets naar Helmond of Lieshout gaan. Oost-west ontbreekt een goede we verbinding. Aanleggen dus.