of 59236 LinkedIn

Chaos door fietsers in de stad

Nadat de overheid jaren heeft geprobeerd om burgers uit de auto op de fiets of in het ov te krijgen, is de fiets en de combinatie met treinreizen zo succesvol dat het beleid achter de voorzieningen voor fietsers aanloopt.

Het gebrek aan fietsparkeerplaatsen, -zeker rond de stations en in binnensteden- is voor veel gemeenten een onoplosbaar probleem. Dagelijks gaan toezichthouders op pad om ‘ruimte te creëren’: fietsen recht zetten, in rekken plaatsen en zonodig losslijpen en afvoeren naar het gemeentelijk depot, maar een dag later staat het weer propvol.

Thuisbezorgservice
In de meeste gevallen komen de eigenaren hun fiets overigens nooit ophalen bij de depots. Fietsdepot Amsterdam heeft een thuisbezorgservice: voor een tientje extra wordt de fiets met een busje thuisgebracht. Er is permanent een wachtlijst. Mobiele fietsenstallingen rukken snel op: op drukke dagen en centrale plekken kunnen zo in een handomdraai 300 extra fietsparkeerplaatsen worden gemaakt.

Opschalen houdt op
Nadat de overheid jaren heeft geprobeerd om burgers uit de auto op de fiets of in het ov te krijgen, is de fiets en de combinatie met treinreizen zo succesvol dat het beleid achter de voorzieningen voor fietsers aanloopt, zegt Ronald Kager, verkeersambtenaar in Deventer en onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam. De helft van alle treinreizigers komt op de fiets naar het station. ‘Het opschalen houdt een keer op, dat wordt nu duidelijk bij de grootste stations.’ Kager vermoedt dat oplossingen kunnen zitten in het realiseren van fietsparkeerlocaties bij alternatieve of nieuwe ingangen naar de perrons, in plaats van toenemende concentratie rond de hoofdingangen.

Excellente fietsvoorzieningen
Ook alternatieve stations kunnen wellicht een deel van het aanbod opvangen, vermoedt hij ‘op basis van excellente fietsvoorzieningen, fietsroutes of kleine en grote aanpassingen in de dienstregeling.’ Er moet meer beleid worden gemaakt op de combinatie ‘fiets-trein’ als samenhangend en elkaar aanvullend vervoerssysteem, betoogt hij. Dan zijn er naast het ‘eerste 24-uur gratis stallen’systeem meer mogelijkheden om te differentiëren naar bijvoorbeeld stallingsduur en station. Kager: ‘Dat vereist van alle partijen een bredere benadering dan de wat eenzijdige focus op stallingsvoorzieningen die we nu zien.’ September 2014 is zijn onderzoek afgerond, verwacht hij. ‘Er is nu al veel belangstelling voor.’

Lees het hele verhaal deze week in Binnenlands Bestuur nr. 5 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Nico (vogelvrije fietser) op
Er zou veel meer ruimte moeten komen voor fietsparkeren in de omgeving van de NS-stations. In een straal van 200 meter rond het station, zou geen enkele autoparkeerplaats meer mogen zijn, maar beschikbaar moeten komen voor OV en fiets. En het aanpakken van weesfietsen is zo eenvoudig. Kaart erom en na 1 week losknippen en naar de sociale werkplaats brengen voor re-cyling. En wie daarover klaagt, krijgt direct de nota van spoedeisende bestuursdwang gepresenteerd. Ik heb liever dat de gemeente zijn geld weghaald bij overtreders en lapzwansen dan bij de goedwillende bewoners.
Door Joke (rijksambtenaar) op
De chaos zou nog veel groter zijn als deze mensen niet op de fiets zouden komen, maar met de auto. En als ze met de bus zouden willen, zou er in de spits niet genoeg plek zijn, of zouden de bussen de chaos veroorzaken.
Door Bond (Adviseur) op
Bij ons station staat het ook midden in de nacht stampvol. Het lijkt me dat er heel veel fietsen gewoon vergeten zijn. Scholieren proppen hun fiets tussen andere fietsen in om maar snel bij de trein te zijn. 3 meter verder zit een post van 'toezicht en veiligheid' en die zitten erbij en kijken ernaar. Tijd voor een grote schoonmaak want steeds meer fietsenrekken bouwen gaat hier niet helpen.
Door Toine Goossens op
Beste Hilde en W. Kroon,

Helaas zijn de fietsers de oorzaak van de chaos. Zij maken merendeels noch gebruik van (gratis) stallingsfaciliteiten, noch volgen aanwijzingen van toezichthouders daartoe op.

Bij stations is het gedrag een stuk beter, maar daar wordt je fiets ook verwijderd als je er een potje van maakt.

Door Kroon W op
Op elke plek waar nu een auto staat kunnen met gemak 12 fietsen staan. Die ene automobilist die te lui is om te fietsen blokkeert de ruimte van 12 actieve mensen die met de fiets komen.
Steden worden veel meer gebruikt door meer mensen maar die komen met de fiets. Geef de fiets alle ruimte en dichtbij de voorzienning waar die wil zijn. Doe dat ook voor de gehandicapten in de auto. Zet die auto veel verder weg van het centrum en de ruimte verplaatst zicht door veel meer mensen op plaatsen waar ze willen zijn. De lucht wordt beter en de omgeving wordt veiliger. Minder problemen tussen auto en fiets.
De fietser moet je altijd zien als troetelreiziger. Die moet worden gestimuleerd en die moet dichter bij de gewenste voorzieningen kunnen komen.
Door Hilda Passchier (fervent fietser en OV'er) op
De kop van dit artikel klopt niet: Chaos door fietsers in de stad. De kop zou beter kunnen luiden: Ruimte in stad moet anders verdeeld. De beperkte ruimte in onze steden is een gegeven. Het is fantastisch dat zoveel mensen op de fiets naar hun werk, school, of station gaan. De voorzieningen om de fiets te parkeren lopen inderdaad heel erg achter op deze ontwikkeling. De beste oplossing zou daarom zijn om minder autoparkeerplekken in de stad toe te staan (die kunnen het beste aan de rand en daar ook in parkeergarages worden gezet) en meer plekken voor fietsparkeren te scheppen. Zet alstublieft niet het fietsen als oorzaak van chaos in de stad. Dat mensen bewegen en dat er minder vieze lucht wordt uitgestoten is toch positief?
Door Toine Goossens (Toezichthouder gedrag en moraal) op
De gemeente Utrecht werkt al jaren aan meer fietsparkeergelegenheid en aan fietsstraten. Ondanks alle investeringen passen fietsers in Utrecht hun parkeergedrag niet aan. De stallingen staan grotendeels leeg en de parkeerchaos is nog steeds als voorheen.

Gedragsbeïnvloeding kan niet zonder gedragshandhaving. Er zijn nog maar beroerd weinig bestuurders en ambtenaren die moed opbrengen om gedragshandhaving in hun beleid op te nemen en gedrag daarmee af te dwingen.

Utrecht heeft beleid om 'fietsstraten' aan te leggen. Tot nu toe worden daar alleen 'auto' straten voor aangewezen.
De busbanen zijn tot nu toe buiten schot gebleven. Bussen sjezen met (te) hoge snelheid langs fietsers die in file van het fietspad gebruik maken.
Maak op drukke routes gecombineerde fiets/bus banen. Het vergt wat aanpassing van het openbaar vervoer, maar maakt het fietsen veel veiliger
Door Michiel F op
Mooi voorstel Willem,
daarnaast zou men zich de vraag kunnen stellen wat men had gedaan indien al die mensen met de auto zouden reizen, al dan niet naar een station (P+R)? De autolobby draait op volle toeren. Allemaal tegengestelde krachten, resultaat nihil.
Mijn voorstel, stop met het promoten, stimuleren en subsidiëren van arbeidsmobiliteit. Dat zorgt voor een veelheid aan problemen in de publieke ruimte en privé. Laat ieder zelf kiezen en daar dan ook zelf de consequenties van dragen. Het verstikkend economisch en kapitalistisch denken loslaten en meer ruimte voor mens en omgeving onder de aandacht brengen.
Door Opmerker op
En dan nu als de wiedeweerga binnen de ruimtelijke ordening voorrang geven aan fietsersparkeerplaatsen. Reserveer binnen de vernieuwingen of herstructurering ruimte voor de fietserspp. Geen overbodige kantoorgebouwen of anderszins nutteloze zaken. En dan laten flankeren door stringent handhavingsbeleid.
Door willem op
Twee problemen één oplossing:
In sommige winkelstraten breek je je benen over de fietsen en in dezelfde winkelstraat maakt men zich zorgen over de leegstand: Gebruik er een paar voorlopig dan als fietsenstalling zolang er nog geen andere bestemming is.