of 59232 LinkedIn

Brandweer mist aandacht voor veiligheid in Omgevingswet

De adviesrol van de brandweer bij bouwinitiatieven is niet goed geregeld. En het plan om bouwkundige toetsing uit te besteden aan de markt is, zonder de brandweer als adviseur, ook slecht voor de veiligheid van gebouwen, gebruikers en brandweerpersoneel.

De nieuwe Omgevingswet heeft te weinig aandacht voor veiligheid, vindt Brandweer Nederland. De adviesrol van de brandweer bij bouwinitiatieven is niet goed geregeld. En het plan om bouwkundige toetsing uit te besteden aan de markt is, zonder de brandweer als adviseur, ook slecht voor de veiligheid van gebouwen, gebruikers en brandweerpersoneel.

Veiligheid heeft nauwelijks een plek

Een veilige leefomgeving mag dan een hoofddoelstelling uit de Omgevingswet zijn, in de conceptversie van de wet heeft het veiligheidsbelang nauwelijks een plek, zegt Rob Frek, portefeuillehouder Risicobeheersing bij de Raad van Brandweercommandanten (RBC). Bij het verdelen van de verantwoordelijkheden in het ruimtelijk domein, moet ook brandveiligheid worden meegenomen, vindt hij.

 

Koppeling nodig met de Wet veiligheidsregio’s

Daarvoor is het van belang dat er een koppeling komt tussen de Wet veiligheidsregio’s (Wvr) en de Omgevingswet, meent de RBC, om de adviesrol van de brandweer goed vast te leggen. Frek: ‘In de Wvr is geregeld dat de brandweer gemeenten adviseert over brandveiligheid. Op dit moment is het standaardprocedure dat bij een vergunningaanvraag de brandweer om advies wordt gevraagd. Die werkwijze moet in de nieuwe wet eenduidig en goed geregeld zijn, zodat het straks niet per gemeente verschilt.’

 

Gemeenten blijven ondersteunen 

De veiligheidsregio’s moeten gemeenten en provincies op tenminste hetzelfde niveau kunnen blijven ondersteunen bij de uitvoering van hun bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de brandweerzorg, als nu het geval is, aldus de RBC. De brandweer hoeft heus niet elk bouwplan van advies te voorzien, zegt Frek, maar wel daar waar bouwinitiatieven of ruimtelijke ontwikkelingen risico’s met zich mee kunnen brengen.

 

Bouwtoets door de markt

Wat dat betreft is Brandweer Nederland zeer ongelukkig met het plan van het ministerie van Binnenlandse Zaken om het toetsen van de bouwtechnische kwaliteit van bouwwerken over te dragen aan marktpartijen. Tot nu toe is niet gebleken dat het ministerie de adviesrol van de brandweer wil inbedden in de regelgeving aldus Frek. Bij min of meer standaard bouwplannen en niet-complexe gebouwen is een toets door de markt zeker mogelijk. Maar bij lastiger situaties voorspelt hij risico’s. Frek vindt dat de betrokken ministeries antwoord moeten geven op de fundamentele vraag of het  wenselijk is dat bepaalde activiteiten uit de veiligheidsketen worden genomen en daarmee verdwijnen bij de brandweer en uit de veiligheidsregio.

 

 

Lees het hele verhaal in de veiligheidsspecial van Binnenlands Bestuur 18, deze week.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Mevrouw Kiki (Boombeschermvrouwe Groningen) op
Ik probeer al ruim 1 1/2 jaar twee ontruimingsrapporten van een 45 meter hoog nog te bouwen gebouw (Groninger Forum) onder de aandacht te brengen.

Volgens mij zijn de beide rapporten frauduleus opgesteld omdat ze o.a NIET conform de NPR 6080 zijn getoetst.

tevens is er gerommeld met ontruimingstijden, deurbreedtes, publieksaantallen, traptreden etc etc.

Het ingenieursbureau, dat de beide frauduleuze rapporten heeft opgesteld flikte heft zelfs om te liegen naar de Groninger Brandweer: er zou een software fout in de NPR 6080 ( NEN-norm 6089) zitten.

Op 21 oktober heb ik daarom de Officier van Justitie benaderd, wegens valsheid in geschrifte artikel 225 lid 1 en lid 2.

De toetsing van veiligheid aan de marktpartijen overlaten?
Dat is het zelfde als de gevulde schatkist voor de dief opendraaien.

Ons leven is GOUD waard, daar valt niet mee te kwanselen.

Kent u deze reclame al?
http://dentidrill.nl/#the-product

Afbeelding