of 59045 LinkedIn

Binnenstad Groningen wordt voetgangersparadijs

De gemeente Groningen trekt 22,5 miljoen euro uit om in vijf jaar de binnenstad aantrekkelijker te maken voor voetgangers en fietsers. Bussen worden naar de rand van het centrum verdreven en aanvoerwegen met gele steentjes bestraat.

Flaneren over de Vismarkt, fietsen over de Grote Markt zonder het gevaar dat een bus je raakt. Binnen vijf jaar is het mogelijk, want de binnenstad van Groningen gaat op de schop. Het centrum wordt nog autoluwer.

Huiskamer van de regio
Het beroemde en beruchte verkeerscirculatieplan leidt autoverkeer al grotendeels om de stad heen en ook de gele steentjes in centrumstraatjes zijn inmiddels een bekend stadsgezicht, maar als het aan het Groningse college ligt, komen die steentjes straks ook te liggen in de aanvoerstraten van de Grote Markt en worden de bussen verbannen naar de Diepenring. In het totaalplan “Bestemming Binnenstad” trekt het stadsbestuur 22,5 miljoen euro uit om de binnenstad autoluwer te maken en tot “huiskamer van de regio” te maken. ‘Meer dan alleen winkelen, maar een plek waar je wilt zijn. Meer ruimte voor terrassen en een aantrekkelijker stadsgezicht’, aldus gemeentewoordvoerder Eddy Beuker. In totaal krijgen voetgangers en fietsers 20 procent meer openbare ruimte erbij.’

Ruimte slimmer benutten
Achterliggende reden voor de ombouw is dat het steeds drukker wordt in Groningen. De stad krijgt steeds meer bezoekers en inwoners en is een van de snelst groeiende steden van Nederland. De verwachting is dat de stad over tien jaar 225 duizend bewoners telt. Zonder aanpassingen leidt dat tot overlast van geparkeerde fietsen en een toenemend gevoel van verkeersonveiligheid. De stad zal dichtslibben en daarom moet de beschikbare ruimte slimmer en beter worden benut. ‘Waar nu asfalt ligt, komen gele steentjes. We kijken in overleg met ondernemers naar alternatieve, meer duurzame manieren van bevoorrading van winkels. Bussen gaan om de binnenstad heen, over de Diepenring. Die moeten we daarvoor aanpassen. Doorgaande fietsers leiden we ook om de binnenstad heen via een route met weinig stoplichten. Verder zoeken we betere plekken voor fietsenstallingen.’

Zorgen over verdwijnen bussen
Het college heeft het plan deze week vastgesteld en de gemeenteraad moet zich er eind februari nog over uitspreken, maar inspraak heeft al plaatsgevonden. De reacties waren voor de helft positief, aldus Beuker. ‘Er zaten ook negatieve reacties bij. Met name over het verdwijnen van de bussen van de Grote Markt. Toch blijkt dat mensen die daar uitstappen vaak ergens anders moeten zijn. In de praktijk loop je de winkelstraat dan niet van de kant van de Grote Markt, maar van de andere kant binnen. Voor mensen die slecht ter been zijn regelen we alternatief vervoer.’ De Grote Markt en de binnenstad blijven ook per auto bereikbaar, er komt bijvoorbeeld een parkeergarage in het Forum op de Grote Markt. ‘Maar het primaat ligt bij voetgangers en fietsers.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Meester (Burger) op
Die kleine busjes in het centrum, dat was toch ideaal. Maak daar een attractie van.
Door diederik (medewerker ) op
Fietsers die gaan omrijden omdat er minder stoplichten zijn. Dat gelooft toch niemand !

Een binnenstad voor alleen voetgangers zou mijn ideaal zijn.