Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Arnhem krijgt strengste milieuzone

Arnhem gaat het centrum sluiten voor dieselauto's van voor 2004. Daarmee maakt Arnhem de regels voor de milieuzone in de Gelderse hoofdstad nog strenger dan die in Utrecht, Amsterdam en Rotterdam, zegt de gemeente. De stad wil de nieuwe regels zo snel mogelijk, maar in elk geval voor 2019 invoeren.

25 oktober 2017

Arnhem gaat het centrum sluiten voor dieselauto's van voor 2004. Daarmee maakt Arnhem de regels voor de milieuzone in de Gelderse hoofdstad nog strenger dan die in Utrecht, Amsterdam en Rotterdam, zegt de gemeente. De stad wil de nieuwe regels zo snel mogelijk, maar in elk geval voor 2019 invoeren.

Te vies

De maatregel zal voor een verlaging van 17,5 procent van de uitstoot van roetdeeltjes en 10 procent van de uitstoot van fijnstof zorgen, zo is berekend. Dat is volgens het Arnhemse college hard nodig, want in juli van dit jaar bleek dat in Arnhem op diverse plekken in het centrum de Europese normen voor de uitstoot van stikstofoxiden wordt overschreden. 'De lucht in de binnenstad is te vies', aldus verantwoordelijk wethouder Geert Ritsema.

Personenauto's

Arnhem had al een milieuzone voor vrachtwagens en breidt die nu uit naar personenauto's. Daarmee komt het aantal milieuzones voor personenauto's in Nederland op vier. Er zijn dertien milieuzones voor vrachtverkeer in het land. De gemeente schat dat er zo'n achthonderd Arnhemmers zijn die in te oude dieselauto's rijden. (ANP)

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Dolf110 / bewoner
Het causale verband tussen luchtkwaliteit en 800 dieselauto's is mi onjuist. Ik zou eerder een verband leggen met de dagelijkse woonwerkfile dwars door de stad. Dat vraagt om een fundamentele aanpak van dat verkeer. Die zie ik niet. In sommige spaanse steden worden tunnels aangelegd met afzuiging. Dan zou het park de stad het groene karakter zichtbaar teruggeven.

Toine Goossens / Bestuurder wet- en regelgeving, ervaringsdeskundige gedrag en moraal
Al het geld dat besteed wordt aan gemeentelijke luchtverbeteringsmaatregelen is weggegooid geld. Ik daag de lokale rekenkamers uit daar een doelmatigheidsonderzoek naar uit te voeren.



Wethouders leunen op de gegevens die Milieu Groeperingen aanleveren. Die cijfers worden gemanipuleerd om de subsidi8es van deze clubs veilig te stellen.



De discussie in Utrecht over de kwaliteit van de lucht is een stille dood gestorven door keer op keer aan te tonen dat de onheilspellende berichten nergens op gebaseerd zijn. De wethouder in Arnhem praat milieugroepen na die weten dat zij leugens verspreiden.



In december 2014 verkondigde de Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) dit al.



Leest u mee met mijn vernietigende commentaar, waarover ik ook met de NMU zelf heb gesproken. De NMU richt zich nu op andere, wel zinvolle, zaken:





Toine Goossens

19/12/2014 - 13:13

De NMU liegt. Ga met mij mee naar de website:

http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/indic …

Daar staat: Gezondheidseffecten van fijn stof en ozon, 1992 – 2009

Luchtverontreiniging door fijn stof en ozon was in 2009 verantwoordelijk voor één tot anderhalf procent van de totale voortijdige sterfte. Circa 1 procent van de spoedopnamen voor long- en hart- en vaataandoeningen in Nederland was het gevolg van kortdurende blootstelling aan fijn stof en circa 0,2 procent voor ozon.

In 2009 overleden er 128.617 mensen in Nederland. Daarvan stierven er 1780 voortijdig ten gevolge van fijnstof, en 1340 als gevolg van ozon (statistische gemiddelden, zie aldaar).

Dat is een voortijdige sterfte van 3120 personen; ofwel 2,4% van alle overledenen.

Het voortijdig overlijden heeft betrekking op een periode van enkele dagen, enkele maanden en soms een jaar. Laten we veiligheidshalve op 6 maanden gaan zitten. Dan zijn er als gevolg van fijnstof en ozon 1560 levensjaren verloren gegaan.

De gemiddelde leeftijd bij overlijden bedroeg in 2010 76,8 jaar. Ik rond dat af naar 76 jaar voor 2009.

Het aantal levensjaren van degenen die in 2009 stierven komt dan uit op:

128.617 x 76 = 9.774.892 en het verlies door vooroverlijden is:

1560×100/9.774.892 = 0,015959225%

Daarmee staat vast dat de luchtkwaliteit een flutprobleem is dat voortdurend tot een olifant wordt opgeblazen.

Er zijn maatschappelijke en politieke problemen die ons geld en onze aandacht vele malen meer nodig hebben.



Sjeert
De vervuiling van de - vooral tweetakt - bromfietsen is vele malen erger voor het milieu dan die paar dieselauto's.

Begin met het aanpakken van de bromfietsen door zones in te stellen waar alleen gewone en elektrische fietsen mogen rijden. Dat zet meer zoden aan de dijk.
Heuvelman
Ik ben zeer benieuwd waar die feiten vandaan komen, gezien de onderzoeken die hebben aangetoond dat de luchtkwaliteit niet verbeterd is sinds de invoering van diezelfde zones in Rotterdam en Utrecht.



[Quote]"Naar schatting gaat het om 800 wagens en leidt de maatregel tot een verlaging van 17,5 procent van de uitstoot van roetdeeltjes en 10 procent van de uitstoot van fijnstof".[Quote]

Proest, mag ik even lachen Die wethouder wil dus beweren dat die 800 auto’s verantwoordelijk zijn voor meer dan 17,5% van de uitstoot van roetdeeltjes en 10 procent van de fijnstof uitstoot in de stad???



Het ergste is dat er legio mensen zijn die zo erg zijn gehersenspoeld of het gewoon vinden dat ze dit accepteren of geloven. Dat er schepen voorbijvaren die een veelvoud aan vervuiling genereren vergeten we voor het gemak maar even.



Dus weer zo’n milieuzone erbij die niet is gebaseerd op euronormen.
Toine Goossens / Bestuurder wet- en regelgeving, ervaringsdeskundige gedrag en moraal
Ik raad alle rekenkamerleden en anderen die gezond verstand boven hetze stellen aan om de gegevens op het luchtmeetnet Nederland te raadplegen.



In ca. 80% van Nederland is de luchtkwaliteitsindex 2,0 tot 3,0. Dat is goed. In de rest van Nederland is deze index 3,0 tot 3,6. Dat kwalificeert matig, maar is nog goed. Pas bij een index van 6,0 tot 6,7 is de luchtkwaliteit onvoldoende.

https://www.luchtmeetnet.nl/kaart



U kunt ook kijken op de kaart met de individuele meetstations. Geen enkel meetstation meet een onvoldoende luchtkwaliteit.

Arnhem scoort goed en onbekend.

https://www.luchtmeetnet.nl/stations.



De luchtkwaliteit lobby doet welbewust aan het zaaien van angst- en onveiligheidsgevoelens. Uit de geschiedenis blijkt dat rechtse populistische partijen het meeste garen bij spinnen. Willen wij een machtsgreep van rechts in Nederland voorkomen, dan is het nodig om per direct met deze blabla verhalen te stoppen.
t. faber / gepensioneerd
Het al dan niet instellen van milieuzones in steden e.d. is een onderwerp, dat naar haar aard landelijk centraal behoort te worden geregeld. Daarbij is voldoende gelegenheid voor het mewegen van relevante factoren. Wat thans gebeurt is, dat de automobilist is overgeleverd aan de grillen van de politieke kleur van de plaatselijke machthebbers.

Gelijke monniken, gelijke kappen!
Advertentie