ANWB waarschuwt gemeente Utrecht
De ANWB gaat mogelijk juridische stappen nemen tegen de gemeente Utrecht als die vasthoudt aan het huidige plan voor milieuzones. Het onderdeel auto's te weren die de euronormering voor uitstoot van vervuilende stoffen overschrijden vindt de ANWB onrechtvaardig en ineffectief.
Als de gemeente Utrecht het weren van vervuilende auto's in een milieuzone doorzet, neemt de ANWB juridische stappen.
Niet lokaal, maar landelijk regelen
ANWB-regiomanager Ko Droogers, tevens CDA-raadslid in Woerden, hoopt dat de Utrechtse gemeenteraad een streep haalt door het voornemen van het college om auto's die de euronormering voor uitstoot van vervuilende stoffen overschrijden te weren uit milieuzones. De gemeente wil deze zones creeren om de luchtkwaliteit voor de Utrechter te verbeteren. Maar volgens de ANWB is dat geen goed idee. 'We vinden dat zoiets niet lokaal, maar landelijk moet worden geregeld.'
Eerst openbaar vervoer aanpakken
Daarnaast is het volgens de ANWB nog maar de vraag of de maatregel wel effect heeft. 'Uit onderzoek blijkt dat steviger inzetten op schone bussen effectiever is. In Duitse milieuzones in München was het effect van het weren van deze auto's niet eens meetbaar, terwijl het wel heel ingrijpend is voor automobilisten. Daar hebben wij bezwaar tegen. Ze zouden eerst het openbaar vervoer aan moeten pakken, dus minder uitstoot door bussen, en dan eens kijken of je de individuele burger moet aanpakken.'
Twijfel over handhaafbaarheid
Om het bezwaar kracht bij te zetten heeft de belangenbehartiger dinsdag op een raadsinformatieavond gedreigd de maatregel te toetsen op juridische houdbaarheid als de gemeente het plan doorzet. 'De vraag is dan of de maatregel wel proportioneel is ten opzichte van de effecten. Het Europees Hof heeft daar een uitspraak over gedaan. Verder hebben niet alle auto's een euronormering en die komen niet voor in de kentekenregisters van de RDW. We twijfelen dus over de handhaafbaarheid.'
ANWB promoot zelf schoner rijden
Het college wilde eerst een bepaald bouwjaar hanteren als grens voor het toelaten van auto's, maar stapte daar vanaf toen bleek dat in dat jaar ook schone auto's werden geproduceerd, legt Droogers uit. 'De ergste auto's zijn oude diesels, geimporteerd uit Duitsland.' Droogers hecht eraan op te merken dat hij de Utrechters niet in de vuile lucht wil laten zitten. 'Wij zijn niet tegen milieuzones en groot voorstanders van de inzet voor schone lucht. We promoten schoner rijden zelf ook, maar dit onderdeel vinden we onrechtvaardig ten opzichte van een groep automobilisten en ineffectief.'
De Utrechtse raad behandelt het voorstel voor de milieuzones nog voor de zomer.
Met andere woorden is er mandaat om te handelen ?