Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

ANWB waarschuwt gemeente Utrecht

De ANWB gaat mogelijk juridische stappen nemen tegen de gemeente Utrecht als die vasthoudt aan het huidige plan voor milieuzones. Het onderdeel auto's te weren die de euronormering voor uitstoot van vervuilende stoffen overschrijden vindt de ANWB onrechtvaardig en ineffectief.

31 mei 2013

Als de gemeente Utrecht het weren van vervuilende auto's in een milieuzone doorzet, neemt de ANWB juridische stappen.

Niet lokaal, maar landelijk regelen
ANWB-regiomanager Ko Droogers, tevens CDA-raadslid in Woerden, hoopt dat de Utrechtse gemeenteraad een streep haalt door het voornemen van het college om auto's die de euronormering voor uitstoot van vervuilende stoffen overschrijden te weren uit milieuzones. De gemeente wil deze zones creeren om de luchtkwaliteit voor de Utrechter te verbeteren. Maar volgens de ANWB is dat geen goed idee. 'We vinden dat zoiets niet lokaal, maar landelijk moet worden geregeld.'

Eerst openbaar vervoer aanpakken
Daarnaast is het volgens de ANWB nog maar de vraag of de maatregel wel effect heeft. 'Uit onderzoek blijkt dat steviger inzetten op schone bussen effectiever is. In Duitse milieuzones in München was het effect van het weren van deze auto's niet eens meetbaar, terwijl het wel heel ingrijpend is voor automobilisten. Daar hebben wij bezwaar tegen. Ze zouden eerst het openbaar vervoer aan moeten pakken, dus minder uitstoot door bussen, en dan eens kijken of je de individuele burger moet aanpakken.'

Twijfel over handhaafbaarheid
Om het bezwaar kracht bij te zetten heeft de belangenbehartiger dinsdag op een raadsinformatieavond gedreigd de maatregel te toetsen op juridische houdbaarheid als de gemeente het plan doorzet. 'De vraag is dan of de maatregel wel proportioneel is ten opzichte van de effecten. Het Europees Hof heeft daar een uitspraak over gedaan. Verder hebben niet alle auto's een euronormering en die komen niet voor in de kentekenregisters van de RDW. We twijfelen dus over de handhaafbaarheid.'

ANWB promoot zelf schoner rijden
Het college wilde eerst een bepaald bouwjaar hanteren als grens voor het toelaten van auto's, maar stapte daar vanaf toen bleek dat in dat jaar ook schone auto's werden geproduceerd, legt Droogers uit. 'De ergste auto's zijn oude diesels, geimporteerd uit Duitsland.' Droogers hecht eraan op te merken dat hij de Utrechters niet in de vuile lucht wil laten zitten. 'Wij zijn niet tegen milieuzones en groot voorstanders van de inzet voor schone lucht. We promoten schoner rijden zelf ook, maar dit onderdeel vinden we onrechtvaardig ten opzichte van een groep automobilisten en ineffectief.' 


De Utrechtse raad behandelt het voorstel voor de milieuzones nog voor de zomer. 

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Yvonne Welings / gemeentearchivaris
Zou de ANWB er niet beter aan doen om eerst te peilen wat de mening is van de eigen leden ?

Met andere woorden is er mandaat om te handelen ?

JvVelzen / adviseur
Sterk argument van de Anwb, om alleen landelijke milieuzones te propageren. Als die er komen dan zullen ze zeker op hun achterste benen staan. Ook Duitsland regelt het lokaal en die pakweg 15 of mer grote steden doen dat niet voor niks. Met mijn groene autovignet van 6 euro is er voor mij dan ook niks aan de hand. Anders betaal je zo'n 40 euro om de stad in te mogen.

Ik juich het initiatief van Utrecht nog steeds toe. Dat de autoclub tegen is lijkt logisch, maar de ene helft bijt tegelijkertijd in de andere helft. De Anwb propageert namelijk ook het fietsen. Utrecht is daar ook sterk in. Dus laten ze nog maar eens nadenken over hun acties. En als gemeente Utrecht zou ik ze lekker juridisch laten toetsen - in ons land waar je zonder rechter bijna niks meer kan..
alexander / ambtenaar
Wiebelende club die ANWB. Doen leuke dingen voor recreatie en natuur, maar zodra het autootje eraan komt

worden de ogen vochtig en komt de zakdoek te voorschijn. Landelijk dingen regelen zijn doorzichtige uitstel argumenten; valt me mee dat ze niet zeggen Europees regelen, want dat kost wel een paar decennia. Hing de voorzitter van de ANWB niett sterk aan de VVD=autolobby? Het is prima dat Utrecht nu begint. Volksgezondheid gaat boven het autootje. Verstandige mensen!
Jeroen van Oort / Fractievoorzitter CDA Delft
@Yvonne
Ik ben lid van de ANWB vanwege de pechhulp, niet vanwege de politieke lobby. Daarvoor ben ik lid van een politieke partij. Het is heel vervelend als de pechhulpdienst bij de politiek aanklopt om mij namens mij een mening te verkondigen die ik niet heb.
Wil
Grappig, een regiobestuurder van de ANWB pleit voor een landelijke regeling. Zou een reactie op landelijk niveau van de ANWB dan niet meer passend zijn?

Inhoudelijk natuurlijk zeer merkwaardig dat deze CDA'er pleitbezorger is van het rijden met in Duitsland verboden afgedankte extreem vervuilende diesels. Want daar hebben we het toch ver.
Harry te Riele / onderzoeker transities
Doet denken aan die alliantie destijds tussen ANWB en AD tegen rekeningrijden. Ook zo'n reactionair duo met machtsvertoon.
Rogier
Ach Utrecht maakt zich nog steeds druk over dit non-issue en wil weer lekker regeltjes opleggen en bordjes plaatsen. Echte problemen zoals overlast op straat, scooters en zwervers passen natuurlijk niet in de denkbeelden van het linkse college. Links laten liggen die stad.
Ernst / ambtenaar
@Jeroen. Helemaal mee eens. Reden om lidmaatschap van die rechte lybbyclub op te zeggen! Heb ik al 10 jaar geleden gedaan. Bevalt prima en ik rijd geen nieuwe auto!

Het geld wat ik heb bespaard kan ik besteden aan een sleepwagen als ik wel eens met pech kom te staan. Ik kan daarnaast de reperatierekening er nog van betalen en met het hele gezin uit eten. De ANWB wegenwacht had een functie toen er nog geen mobieltjes waren. Nu alleen nog voor angstige mensen!
Advertentie