Om de stad toegankelijk en betaalbaar te houden, is streng optreden geboden, stelt de PvdA. Onder het motto 'huizen zijn om in te wonen' wil de partij daarom paal en perk stellen aan speculatie en hotelexploitatie op de woningmarkt. ,,Commerciële vakantieverhuur heeft een toenemende hoeveelheid problemen veroorzaakt. Woningen worden verdienmodellen. Huizenprijzen worden opgedreven. Overlast en drukte nemen toe en de sociale cohesie verdwijnt uit portieken en straten", aldus de PvdA.

 

Nobel streven

Wethouder Laurens Ivens (wonen) vindt het 'een nobel streven' van de PvdA, maar denkt dat een verbod niet haalbaar is. ,,Als Amsterdam dit zo zou doen, dan vrees ik dat we er niet ver mee komen", aldus Ivens. Hij wijst erop dat zo'n verbod alleen kan worden geregeld in overleg met het Rijk. Als SP-lijsttrekker is Ivens uitgesprokener: 'Ik steun het idee volledig, die kant moeten we op. Maar het moet wel juridisch geregeld.'

 

Minder auto's

De PvdA wil verder het autoverkeer in Amsterdam beperken. Ze pleit voor de bouw van meer transferia aan de randen van de stad, verhoging van de parkeertarieven op straat, autovrij maken van woonstraten en verlaging van de maximumsnelheid in het centrum tot 30 kilometer per uur. Op de ringweg A10 moet als het aan de PvdA ligt de snelheid omlaag naar 80 kilometer per uur. De Noord-Zuidlijn moet worden doorgetrokken naar Schiphol en het openbaar vervoer moet op termijn voor iedereen gratis worden. (ANP)