of 59045 LinkedIn

Amsterdam gaat metrostations opknappen

Na bijna veertig jaar krijgen de metrostations van de Oostlijn in Amsterdam een grote onderhoudsbeurt. De hoofdstad begint vanaf maart met de renovatie van vijf ondergrondse en elf bovengrondse stations op de metrolijn tussen Amsterdam CS en Amsterdam-Zuidoost. Bouwbedrijf Hegeman heeft de aanbesteding gewonnen.
Reageer

De metrostations van de Oostlijn in Amsterdam krijgen na bijna veertig jaar een grote onderhoudsbeurt. De hoofdstad begint vanaf maart met de renovatie van vijf ondergrondse en elf bovengrondse stations op de metrolijn tussen Amsterdam CS en Amsterdam-Zuidoost.

Hinder
Bouwbedrijf Hegeman heeft de aanbesteding gewonnen, liet de gemeente dinsdag weten. De opknapbeurt kost 57 miljoen euro. De metro's blijven rijden tijdens de renovatie, al zullen de werkzaamheden op de stations wel hinder met zich meebrengen. De drie stations die maar één ingang hebben, gaan twee maanden dicht. De metro's stoppen niet op deze stations. Vervoersbedrijf GVB zorgt dan voor vervangend busvervoer. Het gaat om de metrostations Gaasperplas, Venserpolder en Verrijn Stuartweg.

 

Meer licht

Met de onderhoudsbeurt komt er meer licht en ruimte in de stations. Zo komen er glazen liften en worden vides opgebroken zodat meer daglicht in de stations komt. Kaartautomaten, SOS-palen en informatiepanelen komen in één wand, ,,zodat meer rust ontstaat''. Wanden krijgen nieuwe tegels, er komt nieuwe bewegwijzering en het ruwe beton krijgt een beschermlaag tegen vuil en graffiti.

 

Twee jaar

Het renoveren van de stations duurt in totaal twee jaar, tot het voorjaar van 2018. De operatie is een onderdeel van een grootscheepse vernieuwing van het Amsterdamse metronet. Eerder al werd de metrotunnel van de Oostlijn aangepakt en werden zaken als vluchtwegen, rook- en warmteafvoer, ventilatie, brandmelding en noodverlichting onder handen genomen. In het najaar van 2017 staat de oplevering gepland van de nieuwe Noord-Zuidlijn, die Amsterdam-Noord met de Zuidas verbindt. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.