Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Amsterdam blij met helmplicht

Het Amsterdamse college van burgemeester en wethouders drong al meerdere keren bij de VVD-minister van Infrastructuur en Milieu aan op aanpassing van de wet, zodat de stad zelf de toenemende snorfietsproblematiek kan aanpakken. Met het oog op de verkeersveiligheid wil Amsterdam in de binnenstad snorfietsen van het fietspad naar de rijbaan verplaatsen.

04 juni 2014

De Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan en verkeerswethouder Maarten van Poelgeest zijn blij met het voornemen van minister Melanie Schultz van Haegen om gemeenten de vrijheid te geven lokaal een helmplicht voor snorfietsers in te voeren. Daarmee komt de langgekoesterde wens van de hoofdstad om snorfietsen van fietspaden te weren dichterbij.

Snorfietsproblematiek
Het Amsterdamse college van burgemeester en wethouders drong al meerdere keren bij de VVD-minister van Infrastructuur en Milieu aan op aanpassing van de wet, zodat de stad zelf de toenemende snorfietsproblematiek kan aanpakken. Met het oog op de verkeersveiligheid wil Amsterdam in de binnenstad snorfietsen van het fietspad naar de rijbaan verplaatsen. ‘Goed nieuws voor Amsterdam’, schrijven de burgemeester en wethouder dinsdag aan de gemeenteraad in reactie op het besluit van de minister.

Verkeersbesluit
Het uitgewerkte voorstel wordt naar verwachting dit najaar aan het parlement aangeboden. Bij akkoord is het vervolgens aan de gemeente om deze maatregel in te voeren en goed te onderbouwen in een verkeersbesluit.

VVD niet blij
De VVD in de Tweede Kamer is niet gelukkig met de plannen. ‘Snorfietsers mogen maximaal 25 kilometer per uur rijden en worden nu in Amsterdam verplicht om op de rijbaan tussen verkeer van 50 kilometer per uur te rijden. De VVD is daar geen voorstander van, het levert gevaarlijke situaties op. Bovendien wordt het voor weggebruikers bijzonder verwarrend als gemeenten hun eigen verkeersregels gaan instellen. Drukte op fietspaden vraagt niet om een schijnoplossing, maar om goed gedrag van alle weggebruikers en verdere groei van fiets- en snorverkeer vraagt om bredere infrastructurele visie’, aldus het liberale Kamerlid Barbara Visser.

Kritische reacties
Verschillende organisaties uitten zich kritisch over de proef. De ANWB vindt het ‘onbegrijpelijk’ dat Amsterdam snorfietsen naar de rijbaan wil verplaatsen en roept de Tweede Kamer op het voorstel van de minister niet te steunen. Brancheorganisaties RAI Vereniging en Bovag noemen het ‘levensgevaarlijke symboolpolitiek’. De Fietsersbond en Milieudefensie zijn juist blij met de plannen.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Omdat het gemeentebestuur van Amsterdam kennelijk te beroerd is om overtreders te beboeten en opgevoerde snorscooters in beslag te nemen, moeten ook de nette snorfietsers en helm op. Zowel de burgemeester als de minister moet zich schamen.
Bromsnor
Wat Bc zegt, en lokaal moet je dit niet willen regelen. Het is landelijk of anders niet. En handhaven stuit vaak op bestuurlijke tegenzin.
Burt / snorfietser
Na e-mailcontact met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu bleek uit het antwoord dat het tegenwoordig normaal is dat de wegen en verkeerswetgeving door gemeenten bepaald wordt , en daarmee afwijkt van landelijke wetgeving. Wanneer je je aan de wet houdt wordt je gedwongen met 25 km op de snorfiets tussen de auto's te moeten rijden . Wanneer de politie iedere opgevoerde snorscooter zou vernietigen was het probleem voorbij. Nu moeten de goede onder de slechte (over)lijden. Overigens winnen de lobbyisten zoals de ENFB en Groen Links altijd ,ook al lees ik in hun commentaren botte machine-haat en onwaarheden.
Advertentie