of 59236 LinkedIn

Amstelveners stemmen over favoriete fietsbrug

Wordt het de grutto of het langzaam verdrogende boomblad? De repliek op de plaatselijke kerk of toch dat diervriendelijke landmark? Alle Amstelveners kunnen tot en met 14 november stemmen over vier sterk verschillende ontwerpen voor de nieuwe fietsbrug over de A9. Het ontwerp met de meeste burgerstemmen zal door de gemeente worden gerealiseerd.

Wordt het de grutto of het langzaam verdrogende boomblad? De repliek op de plaatselijke kerk of toch dat diervriendelijke landmark? Alle Amstelveners kunnen tot en met 14 november stemmen over vier sterk verschillende ontwerpen voor de nieuwe fietsbrug over de A9. Het ontwerp met de meeste burgerstemmen zal door de gemeente worden gerealiseerd. 

Grote impact

‘We zijn hier in Amstelveen bezig met een aantal infrastructurele projecten’, licht wethouder Herbert Raat (wonen en huishouding, VVD) toe. ‘De A9 wordt deels overkapt, ons stadshart krijgt een nieuwe impuls. Dat zijn projecten met een grote impact op de burger, maar het blijkt vaak lastig die erbij te betrekken.’

Beste ontwerp
Toen kwam de nieuw aan te leggen fietsbrug over de snelweg in beeld. Normaal gesproken een voor burgers betrekkelijk gesloten besluitvormingstraject, waarvoor een bestek wordt geschreven en de stadsbouwmeester de knoop doorhakt over het beste ontwerp. ‘Ik wilde de burgers vanaf het begin van het proces een grotere stem geven’, zegt Raat.

Stormloop
Hij nodigde vier architectenbureaus uit een ontwerp te maken binnen de door de gemeente gestelde kaders (financiën, stijgingspercentage van het wegdek, functionaliteit et cetera). Daarna werden alle Amstelveners via een brief en advertenties in de lokale krant uitgenodigd te gaan stemmen. Het liep storm, volgens Raat. ‘Binnen een paar dagen waren er al drieduizend stemmen uitgebracht’, zegt hij. ‘En nu, na een kleine week, gaat de teller al richting de acht-, negenduizend.’ Hij hoopt inmiddels dat van de 90.000 Amstelveners uiteindelijk bijna een kwart – 20.000 – zal gaan stemmen.   

Extra werk
Ja, het is extra werk en het kost wat, zegt Raat. Je moet die brieven bezorgen en ook voor de overige  communicatie heel wat extra uren begroten. ‘Maar die kosten win je door het grotere draagvlak voor het gekozen ontwerp later in het proces weer terug. Dan kun je sneller schakelen.’ Additionele  ontwerpkosten leverde de gevolgde procedure volgens Raat niet op. ‘Ook in onze vroegere procedures schakelden we vier architecten in voor een ontwerp.’

Even wachten
De Amstelveners moeten wel nog even wachten voor hun favoriete ontwerp zal zijn gerealiseerd. Oplevering van de fietsbrug  wordt pas tussen 2024 en 2026 voorzien. Best frustrerend, vindt ook Raat. ‘Maar dat is nu eenmaal niet te veranderen door de aanbestedingsprocedures.’ Hij sluit niet uit dat vóór die tijd ook andere ontwerpen aan de Amstelveense bevolking zullen worden voorgelegd. ‘Onze culturele gebouwen moeten de komende tijd ook worden vernieuwd. Het lijkt mij een goed idee om ook daar de burgers op vergelijkbare wijze actief bij te betrekken.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.