Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Aantal 'giftreinen' niet makkelijk te verlagen

In mei werd bekend dat er te veel 'giftreinen' door Noord-Brabant, Limburg, Overijssel en Gelderland rijden via de Brabant- en Bentheimroute. Dijksma benadrukte toen dat er geen sprake is van een onverantwoorde situatie. Ze beloofde uit te zoeken wat de oorzaken zijn om daarna maatregelen te nemen.

11 juli 2016

In het oosten en zuiden van het land rijden te veel goederentreinen met gevaarlijke stoffen en het wordt niet eenvoudig om hier iets aan te veranderen. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) maandag aan de Tweede Kamer laten weten.

Geen onverantwoorde situatie

In mei werd bekend dat er te veel 'giftreinen' door Noord-Brabant, Limburg, Overijssel en Gelderland rijden via de Brabant- en Bentheimroute. Dijksma benadrukte toen dat er geen sprake is van een onverantwoorde situatie. Ze beloofde uit te zoeken wat de oorzaken zijn om daarna maatregelen te nemen.

Betuweroute niet beschikbaar

Een deel van de overschrijdingen komt omdat de Betuweroute minder beschikbaar is vanwege werkzaamheden in Duitsland, schrijft Dijksma. Een andere oorzaak ligt bij de Duitse spoorbeheerder DB Netz. Verder blijkt voor een deel van de goederentreinen die door Zuid- en Oost-Nederland rijden, alternatieve routes te bestaan. (ANP)

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

August Biels / gewezen ambtenaar
Het is wel degelijk heel eenvoudig: per zo spoedig mogelijk een ministerieel besluit gevolgd door adequate wetgeving. In het kort: doortastend handelen.



Maar daarom weet mevrouw Dijksma dat het niet gaat lukken. Zij (en haar collega's) hebben het actievermogen van een slak op temazepam. Op hun beste momenten.
E.Doeve / jurid. beleid. medew ro
Los van de inhoud, waaruit blijkt dat onderzoekresultaten (welke zijn bijvoorbeeld de "alternatieve routes?) nogal mager klinken, moet de laatste zin feitelijk worden gelezen zoals de boodschap is:

"verder blijken alternatieve routes te bestaan (voor een deel van ...et cetera)" . Niet blijkt dus.

Elementary, my dear Nederlandse docent(en).

Arnoud Scheltema / ondernemer
Een overheid die niet in staat is haar eigen op risicoprofielen gebaseerde wetgeving na te leven. En vervolgens verklaard dat er geen onverantwoorde situaties ontstaan. Bananenrepubliek
Hannes Haganum / kritisch lezer
Of Nederland een bananenrepubliek is, laat ik in het midden. Misschien een paprika- of komkommerkoninkrijk? Dit bij wijze van grap. Feit is dat op veel terreinen het allesoverheersende geloof in de markt een sterk negatieve invloed op de veiligheid heeft. Alphen a/d Rijn was een geval waar dit heel manifest was, maar dat wonder boven wonder zonder doden is afgelopen. Zolang we een chemische industrie hebben, moeten de grondstoffen vervoerd worden. Hierbij is de trein verre te verkiezen boven het wegvervoer. Opvallend is het sterk toegenomen aantal ongelukken met vrachtauto's, o.a. vanwege het grote aantal nauwelijks opgeleide en zwaar onderbetaalde chauffeurs uit Oost-Europa. Bij de spoorwegen is het probleem de afwezigheid van de mens; het ontbreekt aan veiligheidsinspecties onderweg, o.a. op de remschijven van tankwagons. Blokkerende remschijven kunnen brand en ontsporingen veroorzaken. Nog niet zo lang geleden werden treinen tussentijds gedurende een rit hierop regelmatig gecontroleerd door de man met de hamer... Hij is ook al overal weg bezuinigd. Aan wild getoeter heb je hier niets. Zorg als overheid voor goed opgeleide inspecteurs..., maar helaas zijn de vakmensen weg bezuinigd door het idolate geloof in de markt...

En dan kunnen er grote rampen gebeuren, zoals in Enschede waar een pijp rokende, oude zzp-er met een goed pensioen verantwoordelijk was voor de controles... Veel families moesten daarna iemand missen en de overheid trachtte zoveel mogelijk de blunders te verhullen door met geld te smijten voor de herbouw van (Nieuw)-Roombeek.
Toon
een veiliger Noordtak langs nieuwe Trace N18 is te duur voor Den Haag .





http://www.overijssel.nl/publish/pages/141490/mv …





In 1999 waren de kamerleden al dom bezig !!!



http://www.overijssel.nl/sis/509944636958.doc
Advertentie