of 59045 LinkedIn

100% uitstootvrij openbaar vervoer in Amsterdam

Amsterdam is naar eigen zeggen de eerste gemeente die volledig overgaat op duurzaam openbaar vervoer. Het GVB heeft ongeveer tweehonderd stadsbussen, die in de komende tien jaar worden vervangen.
2 reacties

Het openbaar vervoer in Amsterdam moet in 2025 100 procent uitstootvrij zijn. Om dat te bereiken schakelt het gemeentelijk vervoerbedrijf GVB over op elektrische bussen en bedrijfswagens, en gaat het de elektriciteit daarvoor zelf opwekken met zonnepanelen op GVB-panden en metrostations. Wethouder duurzaamheid Abdeluheb Choho en directeur Alexandra van Huffelen van het GVB ondertekenen woensdag afspraken daartoe.

Schoon varen
De komende drie jaar gaan de eerste elektrische bussen en GVB-auto's de weg op. Op de eigen gebouwen heeft het GVB ruimte voor zo'n 2300 zonnepanelen. De gemeente en het vervoerbedrijf onderzoeken ook hoe de veerponten in de stad zo schoon mogelijk kunnen varen. De gemeente draagt 1 miljoen euro bij aan onder meer de aanschaf van de nieuwe bussen en het realiseren van oplaadpunten.

200 bussen
Amsterdam is naar eigen zeggen de eerste gemeente die volledig overgaat op duurzaam openbaar vervoer. Het GVB heeft ongeveer tweehonderd stadsbussen, die in de komende tien jaar worden vervangen. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Pierre op
Het bericht rammelt toch wel wat. In de Volkskrant lees ik net dat dat de panelen onvoldoende zijn voor die bussen. Dacht ik al.
Maar... De energie wordt geleverd door 100% gemeentelijk bedrijf AEB, via een afvaloven.
Dat is een mooie extra afzet/ inkomst....

En dat dan verpakken in een duurzaam sausje...en proberen als bonus rijkssubsidie te scoren...
alleen jammer dat je eigenlijk beter al je afval in de grijze container moet blijven gooien, anders staat de bus stil.
Dat bijt weer met scheiding van afval aan de bron.

De uitlaat zit straks niet meer onder de bus ,maar staat in het havengebied. Wel degelijk enige uitstoot, al is het minder dan met diesel.

Wethouders duurzaamheid, kap toch met uw portefeuille, u wordt gewoon uitgelachen. Duurzaamheid moet op rijksniveau worden geregeld en nergens anders.
Door Pierre op
Ja dat klinkt mooi!
De concessie GVB loopt tot en met 2024. En de metro verdringt de bus. Er zijn recent al lijnen geschrapt, in 2017 is het metronet klaar en gaan veel meer buslijnen vervallen.Dus lang niet alle bussen worden echt vervangen.
Het bericht kan best kloppen, maar het is ook wel een beetje windowdressing.