of 59236 LinkedIn

Slim licht zorgt voor grotere veiligheid

Slim licht zorgt voor grotere veiligheid. Slimme mobiliteit en slimme verlichting gaan uitstekend samen en maken daarmee ook een integraal onderdeel uit van de Smart City.
Reageer

AfbeeldingSlimme mobiliteit en slimme verlichting gaan uitstekend samen en maken daarmee ook een integraal onderdeel uit van de Smart City. Herman Croes, manager Strategie & Advies bij Ziut vertelt hierover.

“De term smart city wordt tegenwoordig veel gebruikt, al betekent het voor bijna iedereen wat anders. Voor mij is een verkeersregelinstallatie (VRI), uitgerust met sensoren (detectielussen), daar ook onderdeel van. De sensoren maken een VRI nog intelligenter, denk bijvoorbeeld aan ‘groene golven’ in het stadsverkeer.

In de toekomst kan een VRI via smartphones ook verbinding maken met individuele auto’s en vangt het steeds meer signalen op. In de nabije toekomst is het mogelijk dat VRI’s  de routes van auto’s ‘weten’ en daardoor kunnen zorgen voor een snellere doorstroming.”

 

Regeling van licht

Croes stelt dat in een slimme openbare ruimte de sensoren op lichtmasten bevestigd zijn. “Licht kan op afstand aan en uit, feller of gedimd worden en zelfs van kleur veranderen. Denk daarbij aan verlichting op een fietspad dat aan gaat als er een fietser aankomt en daarna vanzelf weer uitschakelt.

Of aan openbare verlichting op koopavond in een winkelstraat die dan gerust uit kan. Per straat kan het licht geregeld worden en ook deze systemen worden steeds intelligenter. Ook het licht op de snelweg is te regelen. Stukken snelweg zonder verlichting zijn inmiddels niet nieuw meer.”

 

Businesscase

Croes stelt dat er nog veel meer koppelingsmogelijkheden zijn in een smart city. “Als een sensor beweging detecteert, gaat het licht feller branden. Of een geluidssensor die een hulpschreeuw opvangt waarop de lichtintensiteit toeneemt naar honderd procent. Dat kan als afschrik- of opletsignaal gebruikt worden.

Het kan zelfs met kleur, bijvoorbeeld rood, zodat hulpdiensten direct kunnen zien waar zij moeten zijn. Natuurlijk hangt daar een prijskaartje aan, er moet wel een businesscase voor zijn. Maar de winst is niet altijd uit te drukken in euro; het kan ook sociale veiligheid, gemak, minder fijnstof zijn.”

 

Schoner

Minder uitstoot en fijnstof ziet Croes bij toepassingen als een aanduiding in de auto waar zich een vrije parkeerplaats bevindt. “Dan hoeft niemand meer eindeloos rondjes te rijden op zoek naar een parkeerplaats. Maar hij ziet het ook bij bijvoorbeeld een ‘smart’ afvalbak.

 

                  Winst kan ook in sociale veiligheid en minder fijnstof zitten

 

“Geen overbodige ritten omdat de bak nog niet vol zit, alleen rijden als de sensor aangeeft dat het nodig is.” Croes vindt de infrastructuur in Nederland wel geschikt voor ‘smart’ toepassingen. “Het enige wat nodig is, zijn sensoren en koppeling van systemen en slim gebruik van data. De data-overdracht gaat in de meeste gevallen via de lucht.”

 

Volgens Croes wordt de intelligente auto steeds belangrijker. “Die ontwikkeling moet gelijk op gaan met het intelligenter worden van VRI’s en andere smart city oplossingen zodat het veilig blijft. Het is een niet te stoppen ontwikkeling en misschien is het over tien jaar wel mogelijk de auto alleen weg te sturen om je kind van school te halen.”

 

Gedigitaliseerde wegen

Croes is ervan overtuigd dat bewijzering en bebording langs (snel)wegen binnen tien jaar niet meer nodig is. “Dan krijgt elke automobilist precies die informatie die hij/zij nodig heeft en wordt het zelfs mogelijk de auto te laten remmen tot de maximum toegestane snelheid.

Zelfs belijning op de weg is dan niet meer nodig, een weg kan helemaal gedigitaliseerd en weergegeven worden in de auto. Dat schept mogelijkheden om de weg flexibeler in te delen, bijvoorbeeld in de spits, en dat voorkomt dat er nog meer asfalt in Nederland moet komen.

De techniek om dit allemaal mogelijk te maken is sneller gereed dan wij. De psychologie is nog een belemmering. De industrie worstelt met één ongeluk met een geautomatiseerde auto, maar ongevallen door menselijke fouten komen veel vaker voor.”

 

Afbeelding

 

Foto: Herman Croes, Manager Strategie en Advies bij ZIUT

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingZiut B.V.

Bezoekadres:

Nieuwe Plein 1b

6811 KN  Arnhem

               

Postadres:

Postbus 253

6800 AG  Arnhem

026 800 19 00

 

info@ziut.nl

www.ziut.nl

Meer nieuws

Onze exptertises

Whitepapers