of 59250 LinkedIn

In Eindhoven kun je communiceren met het verkeerslicht

In Eindhoven kun je communiceren met het verkeerslicht. Intelligente verkeersregelinstallaties kunnen communiceren met jouw voertuig en nuttige informatie doorspelen over de gewenste snelheid.
1 reactie

Je rijdt vijftig op de ring, je hebt haast en het verkeerslicht staat op groen. Heel lang op groen en je lijkt het nog net te halen. In je ooghoeken zie je een flitspaal en dan springt het verkeerslicht op oranje en trap je vol het rempedaal in. Die situatie is straks verleden tijd op een aantal belangrijke routes in de gemeente Eindhoven. Intelligente verkeersregelinstallaties kunnen communiceren met jouw voertuig en nuttige informatie doorspelen over de gewenste snelheid.

Eindhoven staat bekend om licht. Wellicht dat het meespeelde in de keuze voor innovatieve verkeersregelinstallaties. In de gemeente gaan ze op belangrijke routes verkeersregelinstallaties moderniseren. Leon van den Biggelaar, beleidsontwikkelaar van Afdeling Verkeer en Milieu bij de gemeente Eindhoven, is actief betrokken bij deze operatie. ‘De installaties die we gaan vervangen zijn allemaal modern, uit 2009 ongeveer, en die gaan we ombouwen zodat ze straks kunnen communiceren met andere apparaten. Bijvoorbeeld auto’s, maar ook communicatie met slimme lantaarnpalen langs de weg is straks een optie.’

 

De gemeente Eindhoven kiest bij de implementatie van de intelligente verkeerslichten voor de belangrijkste routes met de grootste verkeersdruk binnen het wegennet van Eindhoven. Van den Biggelaar: ‘De wens om de capaciteit te vergroten is op die trajecten het grootst. Intelligente verkeerslichten kunnen de doorstroming verbeteren door bijvoorbeeld groene golven te stimuleren.’ Dat communiceren voor een betere doorstroming gaat straks via twee verschillende richtingen. Aan de ene kant communiceren de voertuigen met de verkeerslichten en laten ze weten waar ze zich op de weg bevinden en aan de andere kant communiceren de verkeerslichten informatie richting het voertuig over bijvoorbeeld de beste snelheid.

 

Van verkeerslicht naar voertuig

Intelligente  verkeerslichten weten wanneer ze op groen springen, hoe lang ze nog op groen blijven staan en hoe lang ze nog op rood staan. ‘Die informatie kunnen ze dus ook delen met de voertuigen op de weg.’ Dit kan via borden langs de weg, een vorm die nu ook al vaak langs drukke wegen te vinden is, maar smartphones en voertuigsoftware bieden op de lange termijn meer kans, denkt Van den Biggelaar. ‘Er zijn nu al voertuigen met ingebouwde software waardoor ze met verkeerslichten kunnen communiceren. Je krijgt dan bijvoorbeeld op je display te zien welke snelheid je moet aanhouden om het groene licht te halen.’

 

Belangrijk element van de nieuwe verkeerslichten is ook  dat de verkeersinformatie beschikbaar wordt gesteld via een opendataplatform. Het effect dat andere ontwikkelaars daarmee kunnen hebben op de ontwikkeling van het verkeer kan groot zijn, denkt de beleidsmedewerker. ‘Wellicht dat iemand iets doet met milieusensoren of dat de verkeerslichten een koppeling maken met het weer. Het zijn maar gedachten, maar met die datafusie kun je de gekste dingen bedenken. Wij laten ons graag verrassen door de markt.’

 

Van voertuig naar verkeerslicht

De grootste winst is echter te behalen bij de communicatie van voertuigen richting de verkeerslichten, volgens Van den Biggelaar. ‘Het wordt interessant als auto’s op de wegen aangeven waar ze zich bevinden en dat ze een verkeerslicht naderen. Als een weg dicht dreigt te slibben, kunnen de verkeerslichten daarop inspelen door vaker groen te geven. De vraag voor ons is nu hoeveel auto’s we nodig hebben om het systeem te optimaliseren. Kunnen we met 10 procent van de voertuigen al een goede inschatting maken over de drukte of is dat pas bij 80 procent? Dat moet blijken in de praktijk.’

 

De slagingskans van de verkeerslichten wordt vergroot door de snelheid van de ontwikkeling van intelligente software in voertuigen. ‘Die ontwikkeling gaat denk ik heel snel’, zegt Van den Biggelaar. ‘Als je ziet dat bijna iedereen nu een ingebouwd navigatiesysteem heeft, dan wordt dit zeker de volgende stap in het smart maken van onze auto’s. De modernste Audi’s en Volvo’s hebben nu al apparatuur met Europese standaarden die kunnen communiceren met verkeerlichten. Die software kan aan de verkeerslichten doorgeven wat het voertuig doet als het op een kruispunt afrijdt.’

 

AfbeeldingOp korte termijn kunnen samenwerkingen met andere applicaties een uitkomst bieden voor de grootschalige communicatie vanuit voertuigen met verkeerslichten. Van den Biggelaar: ‘Er zijn wat voorzichtige gesprekken met Flitsmeister en ook Google Maps is een optie. Dat zijn applicaties die weten waar jij je op de weg bevindt en hoe hard je rijdt. Google Maps weet welke route je rijdt op basis van je navigatie of kan een goede inschatting maken op basis van routes die je vaak rijdt. De verkeerslichten weten zo dat je er aankomt. Op het display van je smartphone zou vervolgens een bericht kunnen verschijnen met een instructie voor het volgende verkeerslicht.’

 

Geen wonderen

Voor het zover is, ligt de focus in Eindhoven op de dertien belangrijkste kruispunten. Er is daarvoor 128.000 euro subsidie geraamd vanuit het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De provincie Noord-Brabant betaalt de andere 75 procent. Ruim een half miljoen is nodig om het implementatieplan uit te voeren en de doorstroming in Eindhoven te verbeteren. Van den Biggelaar waakt echter voor te veel optimisme. ‘Verwacht geen wonderen van dit systeem. De capaciteit op de wegen zal niet twee keer zo groot worden. Als we 5 procent meer auto’s kunnen vervoeren, dan is dat al een heel positief effect. Uiteindelijk moeten verkeerslichten op rood staan en zullen er auto’s moeten stilstaan voor verkeerslichten.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door H.Golsteyn op
Mooi bedacht maar ik denk dat we juist af moeten van het kijken op smartphones ,navigatiesystemen etc. in de auto.

Contactgegevens

AfbeeldingZiut B.V.

Bezoekadres:

Nieuwe Plein 1b

6811 KN  Arnhem

               

Postadres:

Postbus 253

6800 AG  Arnhem

026 800 19 00

 

info@ziut.nl

www.ziut.nl

Meer nieuws

Onze exptertises

Whitepapers