of 59232 LinkedIn

Wereld te winnen voor Nederland en EU

Wereld te winnen voor Nederland en EU. Het verschonen van vervoer is een oplossing voor het wereldwijd terugdringen van CO2
Reageer

Om maar gelijk af te trappen met het slechte nieuws: zoals verwacht heeft President Trump zich teruggetrokken uit het Klimaatakkoord van Parijs. Demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma bracht het goed onder woorden door het een “treurige dag voor de wereld te noemen”. Gelukkig lijken de EU en China eensgezind om door te gaan op de ingeslagen weg. Ook vanuit de Nederlandse politiek en NGO’s klonk een strijdvaardige toon. En zo hoort het.

Ook Nederland mag harder lopen voor klimaat

Voor PitPoint is deze ommekeer een reden om nog een tandje bij te zetten, ook internationaal. Het verschonen van vervoer is een oplossing voor het wereldwijd terugdringen van CO2. Wij blijven natuurlijk sterk afhankelijk van overheidsbeleid. En eerlijkheid gebiedt te zeggen: ook in Nederland mag de overheid wel wat extra doen om schoon vervoer te stimuleren, we blijven flink achter ten opzichte van het buitenland. Ook Nederlandse steden verdienen een betere luchtkwaliteit.

 

Nooit meer dieselgate

 En om maar even in internationale sferen te blijven: wij zijn voorzichtig positief over het voorstel van de Europese Commissie om autofabrikanten die sjoemelsoftware installeren te beboeten. Helaas is het voorstel afgezwakt door lidstaten met een grote auto-industrie. Tijd voor onze Europarlementariërs om in actie te komen en het Commissievoorstel aan te scherpen. Op een conferentie over het vergroenen van wegtransport en de rol van biobrandstoffen vorige maand in Brussel sprak iemand nog de woorden: “we don’t want another dieselgate”. Wijze woorden die hopelijk opvolging krijgen door streng Europees toezicht op sjoemelaars.

 

Opmars EV en waterstof

Het is daarom verwonderlijk dat sommige beleidsmakers vooral in het verleden blijven hangen. Dit terwijl de energietransitie in volle gang is. Zo berekende de zakenbank UBS dat elektrisch vervoer vanaf 2018 (dat is dus volgend jaar!) qua kosten op hetzelfde niveau als een benzineauto komt. De productiekosten zijn veel lager dan voorheen werd gedacht. UBS waarschuwt dat de tijd om voorbereidingen te treffen nu echt voorbij is voor fabrikanten en dat er een “seismic shock” plaats zal vinden binnen de auto-industrie. Dat is nou nieuws waar wij vrolijk van worden.

 

Maar ook op het gebied van waterstof zijn er positieve ontwikkelingen te melden. Recent was PitPoint aanwezig op het Fleetmanagement Event in Rotterdam. Een mooie gelegenheid om de Forze VII te tonen aan het publiek. Deze nieuwe waterstof raceauto wordt getest op het Circuit Zandvoort tijdens de Pinksterraces 3 en 4 juni. Een kwestie van tijd voordat ook Max Verstappen de internationale circuits gaat veroveren op waterstof.

 

Concluderend: de kritiek die wij hebben op Trump romdom het Klimaatakkoord is meer dan terecht. Echter, enige introspectie van Europese en Nederlandse beleidsmakers zou echter niet misplaatst zijn. PitPoint doet in ieder geval mee. Dus: maak werk van de kansen van duurzaamheid, en op naar schoon vervoer in 2030!

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

Bloggers

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint