of 59250 LinkedIn

Top 3 tips voor de nieuwe Klimaatminister

Top 3 tips voor de nieuwe Klimaatminister. Duurzame mobiliteit draagt niet alleen bij aan het behalen van onze (internationale) energiedoelstellingen, maar bovenal aan een betere leefomgeving.

Nu het einde van het formatieproces zo langzamerhand in zicht komt is het grote speculeren van poppetjes en posities begonnen. De Telegraaf schreef eerder al dat er een nieuwe minister voor Klimaatzaken komt.

Duurzame mobiliteit is antwoord op uitdagingen

De komst van een dergelijke bewindspersoon is urgenter dan ooit. We moeten als land natuurlijk invulling gaan geven aan het Klimaatakkoord van Parijs. Ook moet Nederland aan de slag om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren, zo oordeelde de rechtbank in Den Haag vorige week.

 

PitPoint heeft wel wat ideeën voor de nieuwe Klimaatminister. Praktische tips waar hij of zij gelijk mee aan de slag kan gaan om te voldoen aan ‘Parijs’ en de rechterlijke uitspraak. Duurzame mobiliteit draagt immers niet alleen bij aan het behalen van onze (internationale) energiedoelstellingen, maar bovenal aan een betere leefomgeving.

 

Duurzaam inkopen

Ten eerste moet de minister echt werk gaan maken van duurzaam inkopen. Overheden moeten beter ondersteund worden door PIANOo, het Expertisecentrum Aanbesteden. PitPoint pleit voor extra middelen. Ook moeten gunningscriteria rondom duurzame brandstoffen aangescherpt worden. Zo wordt de markt uitgedaagd om haar duurzaamheidsprestaties te verhogen. Op deze manier hopen wij dat taferelen zoals laatst in Amsterdam echt tot het verleden gaan behoren. Gelukkig zijn er veel gemeenten waar het wél goed gaat, denk aan Leeuwarden. In de Friese hoofdstad rijdt het gemeentelijke wagenpark op groengas of elektrisch. Een voorbeeldgemeente voor heel Nederland wat PitPoint betreft.

 

Exit fossiel

PitPoint hoopt ook dat de nieuwe Klimaatminister het goed kan vinden met de nieuwe staatssecretaris van Financiën. Om een goede mix van schone brandstoffen te borgen moet diesel flink fiscaal ontmoedigd worden. Een idee zou zijn een sloopregeling voor oude diesels, gefinancierd uit een nieuw Mobiliteits-Innovatiefonds.

 

Kies voor schone lucht

Tot slot hopen wij dat er voor schone lucht wordt gekozen. Een nieuwe Klimaatminister moet alle mogelijkheden aangrijpen om schone lucht voor alle Nederlanders te bewerkstelligen. Een van onze partners, het Longfonds strijdt hier ook voor. In november 2016 nam de Tweede Kamer een motie aan die het kabinet opriep om te komen tot een Nationaal Luchtplan. Nu ook de rechter zich hierover heeft uitgesproken is er gelukkig geen ontkomen meer aan. Nederlanders zullen, mede dankzij duurzame mobiliteit, eindelijk de schone lucht krijgen waar zij recht op hebben.

 

Wij gaan er vol op inzetten dat deze tips als bijlage voor het introductiedossier van deze nieuwe minister worden toegevoegd! Er is immers geen ruimte om achterover te leunen de komende jaren.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Marja Versleijen (Managing Director PitPoint Nederland) op
Dank voor uw reactie op mijn blog. Wij delen uw streven dat vervuilende auto’s niet gesubsidieerd moeten worden door een nieuwe klimaatminister. Voor de transitie naar 100% schoon vervoer is het echter van belang alle schone brandstoffen mee te nemen. Dus niet alleen EV of waterstof, maar ook CNG (groengas) en LNG. Momenteel is elektrisch rijden nog geen optie voor iedereen, dus de vraag is wat je tot die tijd doet. PitPoint denkt dat bijvoorbeeld CNG (groengas) een goede tussenoplossing biedt. Er is immers sprake van een lagere uitstoot van fijnstof, NOx en CO2. Bovendien vermindert het rijden op CNG de CO2-emissie van een auto met ruim 10% en door op Groengas te rijden (geproduceerd uit het vergisten van groenafval, mest of rioolslib) levert dit zelfs een CO2-vermindering van 75% of meer op. Reden te meer snel afscheid te nemen van diesel en benzine. Emissievrij vervoer is het uitgangspunt, maar waarom wachten als we nu al stappen kunnen zetten?
Door Henk Daalder Pak de Wind op
Pitpoint verkoopt gas als autobrandstof.
Dat is niet in het belang van het klimaat, dus begrijpelijk dat je dan met dit soort adviezen je positie wilt beschermen, maar wel fout.

De toekomst van auto's is elektrisch, niet gas.
En elektrische auto's zijn al schoon.
De grootste fijnstof bronnen zijn de 1 miljoen houtkachels in woonbuurten.
Die stokers zorgen voor vele vroege doden, ca 18.000 per jaar.
Maar de klimaatminister hoeft aan mobiliteit niets te doen, want elektrisch rijden is zo aantrekkelijk dat die verandering vanzelf zal gaan.
Dus zal de klimaatminister wel op de rem gaan staan, en vervuilende auto's gaan subsidiëren.
De VVD koestert ook haar 1 miljoen houtkachels, voor de gezelligheid.

Wat wel nuttig is, als er een regeling komt om elk huishouden energie ondernemer te maken. Elk huishouden kan een kavel koop-windpark kopen, en zijn eigen stroom opwekken, voor de kostprijs. En voor eigen rekening en risico.
Zo houden huishoudens geld over, dat ze in de economie gaan uitgeven, waardoor die groeit.
Meer omzet bij bedrijven, meer banen, meer inkomsten belasting.

Daarbij helpt het als alle centrales verplicht klimaat neutraal moeten worden. Daarvoor heeft de regerign al 800 miljoen subsidie gegeven voro CCS.
Nu is er CCS2, dat geen bezwaren meer heeft, en daarom toegepast kan worden bij alle 3000 centrales op de wereld.
Dat is nodig om Nederland nog een beetje boven de zeespiegelstijging te houden.
Klimaatneutrale centrales leveren iets duurdere stroom, maar als ze allemaal tegelijk CCS2 moeten gaan toepassen, kunnen ze goed onderling concurreren.
Door de hogere prijs, zullen huishoudens geen SDE subsidiekosten meer hoeven betalen.
Dat levert extra koopkracht op, waar de economie weer extra van groeit.
Bedrijven moeten ook verplicht klimaat neutraal worden, om te beginnen door hun daken te gebruiken voorzonenpanelen.
En alle bedrijfs en leaseauto's verplicht elektrisch, gevoed met duurzame stroom, niet op gas.
Aardgas raakt op, en groen-gas is er nooit genoeg.


De opkomst van de elektrische auto, massaal in 2019, zorgt voor het instorten van de markt voor nieuwe brandstof auto.



Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

Bloggers

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint