of 59221 LinkedIn

Texelstroom eerste veerboot op CNG

Texelstroom eerste veerboot op CNG. TESO vaart tussen Texel en Den Helder vanaf nu op aardgas als hoofdbrandstof
Reageer

De Texelstroom van TESO vaart vanaf deze week op CNG (gecomprimeerd aardgas) en is daarmee de eerste veerboot in Europa op deze duurzame brandstof. De energie wordt aan boord opgewekt door twee dual fuel motoren. TESO vervoert jaarlijks 2 miljoen passagiers en circa 600.000 personenauto’s van Den Helder naar Texel. Door te varen op CNG is deze veerboot duurzamer, schoner en zuiniger dan andere Europese veerboten, die veelal nog alleen op diesel varen. Cees de Waal, directeur van TESO: “De eerste reguliere afvaart op CNG is een mijlpaal voor ons. Door te varen op CNG verminderen we de schadelijke uitstoot en zetten we een belangrijke stap om de scheepvaart te verduurzamen.”

Veiligheid voorop

De realisatie van de duurzame en innovatieve Texelstroom is het resultaat van een bijzondere samenwerking tussen TESO en verschillende partijen waaronder clean fuel leverancier PitPoint. Hierbij was de doelstelling tweeledig: de veerboot zo efficiënt, schoon en duurzaam mogelijk maken, en tegelijkertijd een veilige, betrouwbare verbinding met het vaste land garanderen. Bovendien is het schip technisch toegerust om op termijn ook te kunnen varen op groengas, hetgeen nog duurzamer en schoner is dan CNG. Naast TESO en PitPoint kwam dit unieke project mede tot stand dankzij classificatiebureau Lloyd’s Register, scheepbouwkundig ingenieursbureau C-Job, scheepswerf LaNaval, leverancier hoge druk gas reduceer, Compressor System Holland, en leverancier van de CNG opslag containers, Umoe.

 

Duurzame CNG

TESO heeft zich in de keuze voor een duurzame hoofdbrandstof mede gebaseerd op een analyse van praktijkdata afkomstig van bestaande PitPoint tankstations voor zowel CNG als LNG (vloeibaar aardgas). De positieve impact op de milieuprestaties die uit deze analyse naar voren kwam, alsmede de maatschappelijke impact, was voor TESO de reden om vervolgens beide brandstoffen verder te evalueren. De bedrijfszekerheid in combinatie met de logistiek van de brandstofaanvoer en het vaarpatroon waren uiteindelijk leidend in de keuze voor CNG. Daarnaast maakt het varen op CNG het mogelijk voor TESO om op termijn over te schakelen naar de 100% hernieuwbare brandstof groengas.

 

Uniek project

Hoewel er in de Amsterdamse grachten al rondvaartboten varen op aardgas, is een project op deze schaal – met een schip dat 340 auto’s en 1.750 passagiers kan vervoeren – nog niet eerder gerealiseerd binnen Europa. PitPoint nam binnen dit innovatieve project de volledige engineering, bouw en exploitatie van het Groengas/CNG-bunkerstation op Texel op zich. Jan Theo Hoefakker, managing director public transport bij PitPoint: “Dit omvangrijke project is geslaagd doordat alle betrokken partijen middels een volledig open dialoog  gezamenlijk hebben gezocht naar de best passende oplossing. Dit is een unieke project door de transparante samenwerking.”

 

Contact

TESO
Cees de Waal, directeur
Email: chsdewaal@teso.nl

 

PitPoint
Jan Theo Hoefakker, managing director public transport
Email: jantheo.hoefakkers@pitpoint.nl

Belinda Simmelink, communicatie & PR manager
Email: belinda.simmelink@pitpoint.nl
Mobiel: 06-5744 3586

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

Bloggers

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint