of 58959 LinkedIn

Schone auto’s in de lease

Schone auto’s in de lease. Willen we in 2030 enkel nog schoon vervoer dan is dat zeker haalbaar, maar er nog flink wat werk te verzetten.
Reageer

De zon schijnt, de zomervakantie is aangebroken. Tijd om achterover te leunen en te luieren is er echter niet. Zo blijkt uit het rapport ‘Opties voor Energie- en klimaatbeleid van het PBL. De afspraken in het klimaatakkoord van Parijs vragen om een vergaande vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, ook in Nederland.

Willen we in 2030 enkel nog schoon vervoer dan is dat zeker haalbaar, maar er nog flink wat werk te verzetten.

 

Dit jaar nog stelt de EU de CO2 normen voor autofabrikanten vast voor de periode na 2020. Ook neemt de EU een beslissing over de nieuwe testmethoden om te zorgen dat er geen verschil is meer tussen theorie en praktijkgebruik van auto’s. Uit een eerste concept blijkt al dat Europa aanstuurt op normen voor 2025. Natuur&Milieu roept op om tot scherpere normen te komen.

 

Praktische tips om CO2 uitstoot te verlagen

Deze oproep kan rekenen op draagvlak. Net als PitPoint willen 50 Nederlandse bedrijven dat de EU snel auto’s schoner en zuiniger maakt. Voor het Nederlandse bedrijfsleven vormen auto’s bovendien een hoge kostenpost. Uit cijfers van Natuur&Milieu blijkt dat het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks 2,1 miljard aan brandstof uitgeeft voor de in totaal 800.000 zakelijke leaseauto’s. Deze auto’s stoten bij elkaar maar liefst 3,6 miljoen ton CO2 uit.

 

Jos Delbeke, directeur-generaal Klimaat bij de Europese Commissie, gaf deze week een aantal praktische tips om de CO2 uitstoot te verlagen, waaronder het stoppen met verloning met dieselauto’s. Veel werknemers ontvangen nu een deel van hun loon in de vorm van een auto van de zaak. Deze bolides hebben bijna altijd een benzine- of dieselmotor.

PitPoint is het helemaal eens met Jos Delbeke, een auto op een clean fuel is pas echt een beloning voor werknemers. En tevens een presentje voor het milieu!

 

Sloopregeling oude diesels

Gelukkig rijden er al steeds minder oude diesels op de weg. Sinds 2010 is het aantal met twee derde gedaald. Het gaat dan om dieselauto’s van voor 2001.

 

Begin dit jaar pleitte onze directeur Erik Kemink in het FD voor een premie voor iedereen die een vervuilende diesel inruilt voor een auto op een duurzame brandstof. Den Haag heeft van juli 2013 tot januari 2015 extra geld beschikbaar gesteld voor een dergelijke sloopregeling. In deze periode daalde het aantal oude diesels jaarlijks sterker dan in de periode voor en na de regeling.

 

Wij constateren dat een sloopregeling voor oude diesels werkt. We hopen dat alle gemeenten – als iedereen weer terug is van vakantie – hier snel werk van maken.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint

Bloggers