of 59250 LinkedIn

Overheden, wacht niet met verduurzaming!

2030 komt steeds dichterbij!

Dat minder dan een kwart van de gemeenten in 2016 en 2017 voldeed aan de landelijke criteria voor duurzame inkoop is een schokkende en pijnlijke constatering van het benchmarkonderzoek van Natuur & Milieu naar doelgroepenvervoer en het eigen gemeentelijk wagenpark in Nederland. Maar toch wil ik ook twee positieve kanttekeningen maken bij dit onderzoek:

Nummer één: een kwart van de onderzochte gemeenten is al wél goed bezig en daar wil ik ze van harte mee complimenteren. Nummer twee: er is voor mij nog veel werk te doen.

Gelukkig vind ik mijn werk heel fijn. Toch: het zou nóg fijner zijn als mijn werk niet meer – of in ieder geval minder – nodig was. Dan zouden bijvoorbeeld gemeenten zich allemaal houden aan de onderlinge afspraak die ze voor 1 januari 2015 maakten. Toen spraken ze namelijk af om vanaf genoemde datum uitsluitend duurzaam vervoer in te kopen.

Afbeelding


Duurzaam inkopen is bittere noodzaak

En dat moet ook wel! Sterker nog: duurzaam inkopen is bittere noodzaak. Dat het klimaat verandert door de uitstoot van CO2 is een vaststaand feit. En dat de verbranding van fossiele brandstoffen daar een grote invloed in heeft evenzeer. De veranderingen in de richting van ander, duurzamer, vervoer gaan ook snel.

 

Ik noem er een paar: Volvo kondigde als eerste autofabrikant aan om vanaf 2023 te stoppen met de productie van dieselmotoren. Een initiatief dat spoedig navolging zal geven, want de Zweden zijn hiermee het eerste schaap dat over de dam springt. In Noorwegen wordt het vanaf 2025 verboden om auto’s met diesel- en benzinemotoren te verkopen en Duitsland volgt in 2030. Ook Nederland en België overwegen om de Duitsers te volgen in hetzelfde jaar, terwijl Frankrijk en Groot-Brittannië voor 2040 hetzelfde plan hebben.

 

De overgang naar een duurzame energiesamenleving is misschien wel de grootste uitdaging van onze tijd. Het is een verandering die niet van de ene op de andere dag kan plaatsvinden, we zullen er geleidelijk naartoe moeten groeien. Een gebrek aan kennis en capaciteit voert Natuur & Milieu aan als één van de redenen waarom gemeenten nog veel te weinig doen aan duurzaam inkopen. Juist daarbij helpt PitPoint graag. Natuurlijk weten veel ambtenaren en beleidsbepalers best dat er schonere alternatieven zijn voor fossiele brandstoffen als benzine en – vooral – het sterk vervuilende diesel. Brandstoffen bovendien die hernieuwbaar zijn: elektriciteit, Groengas en in een later stadium (want nu wellicht nog te kostbaar) waterstof.


Geef schone brandstoffen voorrang

Bij PitPoint hebben we niet alleen alle kennis hierover in huis, we kunnen organisaties en bedrijven ook écht helpen met de overstap naar duurzame brandstoffen. We zorgen voor advies over voertuigen door het wagenpark te analyseren en goede vervangingsmomenten te kiezen, we helpen mee met het opstellen van aanbestedingsplannen voor (groeps)vervoer én we investeren in de realisatie van nieuwe of bestaande tank- en laadpunten. Zodat er op zoveel mogelijk plaatsen duurzaam ‘getankt’ kan worden.

 

In een eerder stuk stipte ik al aan dat het goed is om bij aanbestedingen juist duurzame brandstoffen met voorrang te behandelen. Door aanbieders van voertuigen met bijvoorbeeld een Groengas- of een elektrische motor veel beter te beoordelen dan leveranciers van motoren met fossiele aandrijving, óók als dat zou gaan om motoren met een dieselmotor die voldoet aan de hoogste EURO6-norm. Die is weliswaar minder schadelijk voor de omgeving, maar nog steeds níet gezond en bovendien veranderen we zelfs met deze euronorm maar weinig aan de CO2-uitstoot.

 

Door op deze manier aan te besteden, komen partijen die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben automatisch bovendrijven. Dat blijkt uit diverse aanbestedingstrajecten die wij al hebben begeleid bij lokale overheden of semi-overheidsorganisaties. Kennis die we graag delen met álle Nederlandse gemeenten. Want het duurt nog maar een paar weken en dan is er weer een jaar voorbij. En dan zijn we weer een jaar dichter bij 2030. Hoe eerder we beginnen, hoe beter.

 

Marco Fossen

 

Lees hier het persbericht van Natuur en Milieu over de benchmark: Duurzaam inkopen van vervoer en download het rapport


Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

Bloggers

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint