of 59250 LinkedIn

Marco Fossen

Relatiemanager overheid

  • Schoon doelgroepenvervoer. Het kan. Het moet! Maar dan wel op een haalbare en realistische manier.

    Schoon doelgroepenvervoer. Het kan. Het moet!

    Reageer

    Wist u dat er dagelijks 30.000 taxi’s voor doelgroepenvervoer rijden in Nederland? Mijn droom? Dat ze allemaal op schone brandstoffen gaan rijden, en dus geen schadelijke emissies zoals CO2 en fijnstof meer uitstoten. Wij bij PitPoint willen graag bewijzen dat deze droom werkelijkheid kan worden. Om een bekende slogan te parafraseren: omdat het kan én omdat het moet. Maar dan wel op een haalbare en realistische manier.

  • Overheden, wacht niet met verduurzaming!

    Reageer

    2030 komt steeds dichterbij!

    Dat minder dan een kwart van de gemeenten in 2016 en 2017 voldeed aan de landelijke criteria voor duurzame inkoop is een schokkende en pijnlijke constatering van het benchmarkonderzoek van Natuur & Milieu naar doelgroepenvervoer en het eigen gemeentelijk wagenpark in Nederland. Maar toch wil ik ook twee positieve kanttekeningen maken bij dit onderzoek:

    Nummer één: een kwart van de onderzochte gemeenten is al wél goed bezig en daar wil ik ze van harte mee complimenteren. Nummer twee: er is voor mij nog veel werk te doen.

    Gelukkig vind ik mijn werk heel fijn. Toch: het zou nóg fijner zijn als mijn werk niet meer – of in ieder geval minder – nodig was. Dan zouden bijvoorbeeld gemeenten zich allemaal houden aan de onderlinge afspraak die ze voor 1 januari 2015 maakten. Toen spraken ze namelijk af om vanaf genoemde datum uitsluitend duurzaam vervoer in te kopen.

  • Den Helder mist met aanbesteding de boot: ruim acht jaar terug in de tijd!

    Reageer

    AfbeeldingDuurzaam inkopen van Wmo-vervoer: je zou denken dat het voor iedere gemeente in Nederland een vanzelfsprekendheid is. Toch blijkt het in de praktijk verre van gebruikelijk dat gemeenten vol voor groen gaan. Nu blijkt Den Helder het zachtjes gezegd niet zo nauw te nemen met duurzaamheid en milieu.

  • Verkiezingen 2018: Parijs is akkoord, doet u mee?

    Reageer

    AfbeeldingHet lijkt misschien nog ver weg, maar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 zijn in aantocht. Politieke partijen – landelijke partijen met hun lokale afdelingen of lokale en regionale politieke fracties – zijn druk bezig met het schrijven van hun programma’s. Als Relatie Manager Overheid van PitPoint denk ik dan: welke rol speelt Parijs hierbij? En nog meer bepaald: welke rol neemt schoon vervoer in binnen de programma’s?

  • Gemiste kans voor schoon vervoer in gemeente Rotterdam. Het lijkt erop dat alleen leveranciers van dieselvoertuigen een kans gegund wordt als het gaat om 355 nieuwe bestelauto’s.

    Gemiste kans voor schoon vervoer in gemeente Rotterdam

    Reageer

    De gemeente Rotterdam maakte onlangs bekend dat het op zoek gaat naar 355 nieuwe bestelauto’s. Ik kan het niet anders dan teleurstellend noemen dat de gemeente, die er normaal gesproken juist prat op gaat voor schone brandstoffen te kiezen en in 2018 een 25% schoner wagenpark ambieert, in dit geval alleen leveranciers van dieselvoertuigen een kans lijkt te gunnen.

  • Groene golf?

    Reageer

    De zomer staat weer voor de deur. Voor het derde opeenvolgende jaar betekent dit dat de Stichting Natuur & Milieu weer aan de slag gaat met de jaarlijkse benchmark duurzaam inkopen van mobiliteit door gemeenten. Ik ben nu al nieuwsgierig naar de gemeente die dit jaar als beste uit de bus komt, en gaan alle gemeenten over de hele linie beter scoren?

  • Groengas dé groene brandstof, GTL geen optie

    Reageer

    De afvalsector in Nederland stapt meer en meer af van diesel als brandstof. Logisch, vinden wij bij PitPoint clean fuels. Bedrijven als Omrin, Meerlanden en AVRI zijn prachtige voorbeelden van afvalinzamelaars die als het ware bij de burger komen tanken. Het afval dat ze verzamelen, verwerken ze tot Groengas. Over een circulaire economie gesproken!

     

    Groengas en Elektriciteit zijn de schoonste vormen van brandstof, samen met waterstof. Die laatste zal op termijn zonder twijfel de meest belangrijke brandstof worden om het doel van zero-emissie te behalen, maar op het moment zijn motoren op waterstof gewoonweg nog te duur. Wel is het zaak om de ontwikkeling te blijven stimuleren.

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

Bloggers

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint