of 59250 LinkedIn

Groengas dé groene brandstof, GTL geen optie

De afvalsector in Nederland stapt meer en meer af van diesel als brandstof. Logisch, vinden wij bij PitPoint clean fuels. Bedrijven als Omrin, Meerlanden en AVRI zijn prachtige voorbeelden van afvalinzamelaars die als het ware bij de burger komen tanken. Het afval dat ze verzamelen, verwerken ze tot Groengas. Over een circulaire economie gesproken!

 

Groengas en Elektriciteit zijn de schoonste vormen van brandstof, samen met waterstof. Die laatste zal op termijn zonder twijfel de meest belangrijke brandstof worden om het doel van zero-emissie te behalen, maar op het moment zijn motoren op waterstof gewoonweg nog te duur. Wel is het zaak om de ontwikkeling te blijven stimuleren.

Op weg naar zero emissie

In de transitie naar zero emissie is de eerste stap van fossiel naar hernieuwbaar. Een stap die tegenwoordig ook nog eens gemakkelijk te maken is. Voor alle denkbare voertuigen – van de personenwagens van de opzichter tot de huisvuilwagens en alles wat daartussen zit – zijn inmiddels volop versies beschikbaar die rijden op een hernieuwbare brandstof als Groengas of Elektriciteit. Alle grote truckfabrikanten hebben Groengas-motoren, en de voertuigfabrikanten staan niet stil, want er komen telkens weer nieuwe voertuigen op de markt die rijden op Groengas of Elektriciteit en de mogelijkheden om bestaande voertuigen om te bouwen worden ook steeds eenvoudiger.

 

Schijn bedriegt

En GTL dan?, vraagt u zich wellicht af. In de ogen van PitPoint is GTL (Gas to Liquid) geen optie. Maar, wat is GTL nu precies? GTL is een synthetische brandstof dat van aardgas wordt gemaakt. Groot voordeel van GTL is, dat het rechtstreeks kan worden toegepast in bestaande dieselmotoren. Daar is geen ombouw of andere aanpassing voor nodig. Zo líjkt het een voordelige keuze te zijn als alternatieve brandstof.

 

Maar schijn bedriegt. Niet alleen is GTL aan de pomp duurder dan ‘gewone’ diesel, het is ook minder schoon en groen dan het aanvankelijk lijkt. Als we de tank-to-wheel-cijfers uitdiepen naar well-to-wheel-statistieken, dan liegen de uitkomsten er niet om. De energie die benodigd is om GTL te produceren is namelijk 1,5 keer zo hoog als de productie van gewone diesel, berekenden TNO en de Universiteit Delft (‘Factsheets brandstoffen voor het wegverkeer’, 2014).

 

Kijken we vervolgens naar de klimaat- en de gezondheidsschade van GTL, dan is die ronduit schokkend te noemen. Vergeleken met gewone diesel is GTL maar iets minder schadelijk voor de gezondheid en zelfs schadelijker voor het klimaat, berekende Natuur & Milieu (‘Inkoop vrachtwagens stedelijk en regionaal transport’, 2017). Voor Elektrisch, Waterstof en Groengas liggen de cijfers aanzienlijk lager, waarbij de Elektrische motor op groene stroom de kroon spant met bijna geen klimaatschade én vrijwel geen schade voor de gezondheid.

 

Dáár willen we allemaal naartoe: zero emissie voor ieder voertuig in Nederland. En natuurlijk bestaan er momenteel nog geen Elektrische motoren voor alle doeleinden, daar zijn we ons van bewust. Qua actieradius en pure power schieten ‘we’ bijvoorbeeld nog tekort. Maar Groengas is een veel betere tussenweg dan GTL. Sowieso voor de afvalbranche, door het opgehaalde gft-afval om te zetten in brandstof. Mooier kan toch niet?

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

Bloggers

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint