of 59183 LinkedIn

Gemiste kans voor schoon vervoer in gemeente Rotterdam

Gemiste kans voor schoon vervoer in gemeente Rotterdam. Het lijkt erop dat alleen leveranciers van dieselvoertuigen een kans gegund wordt als het gaat om 355 nieuwe bestelauto’s.

De gemeente Rotterdam maakte onlangs bekend dat het op zoek gaat naar 355 nieuwe bestelauto’s. Ik kan het niet anders dan teleurstellend noemen dat de gemeente, die er normaal gesproken juist prat op gaat voor schone brandstoffen te kiezen en in 2018 een 25% schoner wagenpark ambieert, in dit geval alleen leveranciers van dieselvoertuigen een kans lijkt te gunnen.

Weliswaar gaat het in deze aanbesteding om voertuigen met een ‘dieselmotor die minimaal voldoet aan de Euro 6-norm’, maar toch is deze eis niet meer van deze tijd. Helemaal niet omdat Rotterdam op andere fronten zo goed op weg leek. De afgelopen twee jaar ging de gemeente actief de dialoog aan voor bijvoorbeeld duurzaam doelgroepenvervoer. Hierdoor rijdt het Rotterdamse leerlingenvervoer grotendeels op Groengas én de gemeente kreeg zelfs de primeur van de eerste elektrische rolstoelbus.

 

Elektrisch of Groengas

Het streven zou bij deze aanbesteding dan ook moeten zijn om bestelauto’s aan te schaffen die zo duurzaam mogelijk moeten zijn. Het valt te begrijpen dat de gemeente zich niet volledig op elektrische vervoersmiddelen richt, omdat elektrische voertuigen voor sommige werkzaamheden (nog) niet geschikt zijn. Wat dat betreft is het nieuws dat een grote fabrikant als Volvo vanaf 2019 alle modellen deels of geheel op stroom wil laten rijden natuurlijk iets dat PitPoint toejuicht. Maar, er zijn meer opties. Groengas is een bekende brandstof van de gemeente en had dan ook een vanzelfsprekend alternatief voor elektrisch kunnen zijn.

 

Schoon, stil en zuinig

Rotterdam erkent in vele publicaties dat het verkeer één van de grootste veroorzakers van luchtvervuiling is in en om de stad. Daarom zegt de gemeente ook regelmatig dat het elektrisch vervoer wil stimuleren, omdat elektrische auto’s schoon, stil en zuinig zijn. Bovendien staan er in de gemeente 2000 laadpalen en dat zullen er alleen maar meer worden, is de verwachting. Kortom: alle reden om bij deze aanbesteding diesel links te laten liggen en vol overgave voor schone brandstoffen te kiezen.

 

Gas to Liquid?

Wethouder Langenberg gaf eerder niet voor niets aan dat de gemeente Rotterdam een aantrekkelijk en gezonde stad wil zijn ‘voor Rotterdammers, ondernemers en bezoekers’, bij de aankondiging van een milieuzone voor de stad. En de gemeente stelde zelf ook geleidelijk over te stappen van diesel naar schone brandstoffen. Het feit dat daarbij de ambitie werd uitgesproken om níet voor diesel, maar voor Gas to Liquid te kiezen, is iets dat wij van PitPoint overigens niet toejuichen. Lees daarvoor één van mijn eerdere blogs.

 

Practice what you preach

Omdat Rotterdam de ambitie heeft uitgesproken om in 2018 een 25% schoner gemeentelijk wagenpark te hebben, wil ik middels deze blog de gemeente Rotterdam aansporen om hun ambitie voor een schoner wagenpark bij de bron aan te pakken. Eis niet alleen van anderen om schonere (bestel)auto’s aan te schaffen, maar begin bij jezelf: practice what you preach. Of, op zijn oer-Rotterdams: Geen woorden, maar daden! 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint

Bloggers