of 59045 LinkedIn

Diversificatie is de sleutel

Diversificatie is de sleutel. Europese beleidsmakers en stakeholders werken hard aan een schonere economie
Reageer

Het valt niet iedereen altijd op, maar de Europese beleidsmakers en stakeholders werken hard aan een schonere economie. Zo stuurden verschillende NGO’s onlangs een brandbrief naar de Europese Commissie waarin zij hen opriepen om vervuilende brandstoffen uit te faseren. Dit is vaak niet aan dovemans oren gericht, want zoals Eurocommissaris voor Klimaat, Miquel Arias Canete,onlangs al aangaf “Wij komen onze beloften na: tussen 1990 en 2015 is de EU’s CO2-uitstoot met 22% gedaald, terwijl de economie met 50% groeide.” Vooruitgang door innovatie dus. Een van de belangrijkste oplossingen is dat zowel de Europese Commissie als de gewone Europeaan vragen om meer elektrische voertuigen.

De toekomst is nu

Voor grote veranderingen moeten we groot durven denken. De klimaatdoelstellingen die Europa zichzelf gesteld heeft zijn dan ook niet mis: minimaal 80% minder CO2-uitstoot ten opzichte van 1990. De European Environment Agency (EEA) schat dat er ruim 400.000 Europeanen voortijdig sterven door luchtvervuiling, veelal door transport, dus de lat móét ook hoog liggen. Volgens een rapport van het Institute for Sustainable Development and International Relations (IDDRI) dat deze week uitkwam, moet de EU nog stevig aan de bak om haar doelstellingen te halen. Zij roepen de Europese Commissie op om de CO2-uitstoot van transport te verminderen en de uitrol van clean fuel voertuigen meer te stimuleren. Reden te meer om als PitPoint mee te bewegen en een landenstructuur in te voeren. Op deze manier kan het bedrijf efficiënter inspelen op de clean fuel behoeften van verschillende landen.

 

Tijdens het klimaatakkoord van Parijs, wat onlangs van kracht ging, sprak President van de Europese Commissie Jean-Claude Juncker zich uit overschone luchtkwaliteit en grotere onafhankelijkheid van olie. Nu de klimaattop in Marrakech van start is gegaan is het aan de landen zelf om hun gemaakte beloftes in te lossen. De vragen hoe het akkoord van Parijs uit te voeren en of inspanningen verhoogd moeten worden, staan daar centraal. De komende weken zullen uitwijzen of de internationale gemeenschap koersvast blijft op de weg naar vooruitgang, maar Vice-President van de Europese Commissie en Eurocommissaris van de Energie Unie Maroš Šefcovic weet wat Europa te doen staat: “We hebben de kans om de energietransitie om te zetten in een revolutie.”

 

Vergroening in alle sectoren

Om daar te komen, en groenere mobiliteit hierin een rol van betekenis te laten spelen, stimuleert Europa veel onderzoek in die sector. Zoals Šefcovic onlangs al zei is “diversificatie van energiebronnen de sleutel.” Een goede ontwikkeling, vindt ook Antonia Tricas-Aizpun van het Europese Commissie Directoraat-Generaal MOVE: “Het is duidelijk dat biogas, biomethaan en LNG/CNG naast elkaar moeten bestaan willen we de komende tijd een rendabele markt voor CNG-voertuigen ontwikkelen.” PitPoint is het hier helemaal mee eens.

 

De Europese Commissie keurde onlangs ook Portugese miljoenensubsidies goed om clean fuel stadsbussen en bijbehorende infrastructuur te realiseren. Daarnaast maakte Duitsland de komst van de nieuwste waterstof trein bekend: een hypermoderne ‘stoomtrein’ met nul CO2-uitstoot. Naast innovatie in de automobiele sector en op het spoor, haakt ook eindelijk de scheepvaartsector aan. Schepen moeten hun zwaveluitstoot van de International Maritime Organization (IMO) flink terugdringen in de komende jaren. Zowel CNG als LNG zijn een ten opzichte van de huidige zware olie die de schepen verbranden, maar het geschikt maken van havens en schepen hiervoor is erg kostbaar en gaat langzaam.

 

Naast verduurzaming binnen de scheepvaart, moet ook de luchtvaartsector innoveren. Iemand die een retourtje London-New York vliegt genereert tenslotte evenveel CO2 als een gemiddelde Europeaan in een heel jaar doet tijdens het verwarmen van zijn huis. De International Civil Aviation Organization (ICAO) gaat daarom met economische maatregelen de CO2-uitstoot in die sector terugdringen. Een belangrijke stap in tijden waarin de kortste commerciële dienstlijn onlangs startte want, zoals Schiphol-topman Jos Nijhuis zich onlangs afvroeg: “is het eigenlijk nog wel maatschappelijk verantwoord om voor €30 retour van Amsterdam naar Barcelona te vliegen?”

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint

Bloggers