of 59221 LinkedIn

Controversieel verklaren

Controversieel verklaren Klimaatwet. De noodzaak voor een ambitieus beleid gericht op meer duurzame energie en minder CO2-uitstoot wordt zo langzamerhand van links tot rechts onderkend
2 reacties

Formatietijd in Den Haag. Dat betekent dat vele beleidsplannen voorlopig in de koelkast staan. Neem bijvoorbeeld de klimaatwet. Die werd op voorspraak van VVD-Kamerlid Remco Dijkstra controversieel verklaard. Haagse insiders taxeren dat de Klimaatwet onderdeel wordt van de kabinetsformatie. Laten we hopen dat het een hamerstuk wordt. De noodzaak voor een ambitieus beleid gericht op meer duurzame energie en minder CO2-uitstoot wordt zo langzamerhand van links tot rechts onderkend. Zelf Klaas Knot, topman van De Nederlandsche Bank, pleit ervoor.

En minister Schultz van Infrastructuur sprak onlangs bij het mobiliteitsdiner van der RAI-vereniging nog over haar ambitie om onze infrastructuur voor 2030 klimaatneutraal te maken. Binnenkort is de A6 bij Almere de eerste ‘energie-neutrale weg’.

 

In haar speech ontwaart Schultz één ‘overkoepelende trend’. Dat is dat de vooruitgang tegenwoordig bereikt wordt in samenwerking met het bedrijfsleven. Wat dat betreft kan PitPoint de minister een hand geven. Ook wij willen schoon vervoer voor 2030. Daarbij reiken onze ambities over de grens. Zo namen we een waterstoftankstation over in Antwerpen voor de bussen van De Lijn.

 

Behalve waterstof is groengas zeer geschikt als duurzame transportbrandstof. Wel is het zaak dat er meer beschikbaar komt. Daarom is PitPoint blij dat investeerders ook op dat vlak stappen vooruit zetten.

Meer goede ideeën passeerden vrijdag 7 april de revu tijdens de bestelbus battle. Vijf teams (vervoerders, autobedrijven, overheid en groene organisaties) kwamen met voorstellen om het zakelijk vervoer duurzamer te maken. Veel praktische voorstellen, van het oplossen van de rijbewijzenkwestie (zwaardere elektrische of groengas bestelbussen vergen een groot rijbewijs) tot het invoeren van 100% duurzaam inkopen voor overheden bij doelgroepvervoer. Uiteindelijk gingen de bloemen naar – hoe kan het ook anders – de groene organisaties. Van harte!

 

Hoe relevant de bestelbus battle was bleek diezelfde dag. TNO publiceerde een rapport over de 876 duizend bestelauto’s die op de Nederlandse weg rijden. Hoewel een stuk schoner dan 25 jaar geleden, levert het bestelwagenpark nog altijd een relatief grote bijdrage aan de luchtvervuiling in Nederland. De oudste diesels zijn de boosdoeners: 8 procent van alle gereden kilometers, maar bijna 40 procent van de luchtvervuiling. Dat roept om strenger beleid.

 

Controversieel verklaren is prima, zolang het maar even duurt. Laten we vooral snel weer aan het werk gaan om een duurzamer Nederland te bouwen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Johannes (adviseur) op
Groen Links wil binnen 10 jaar alle benzine auto's verbieden in Nederland in navolging van Noorwegen. Gaan zij dan ook de gehele petrochemische industrie verbieden in Nederland? Het zou toch wel heel erg hypocriet zijn om in Nederland het rijden op benzine, olie en gas te verbieden, maar deze producten wel in ons land te produceren en om economische redenen te verkopen aan onze buurlanden. Telt beperking van CO2-uitstoot dan niet meer?
Door Ivo op
Nederland van het gas af. Een gemiddeld huishouden heeft dan drie keer zoveel elektriciteit nodig. Wind en zon leveren geen vraaggestuurde elektriciteit en niet voldoende. Olie, gas en steenkool verboden, want fossiel en CO2. Durven we dan eindelijk de stap naar kernenergie te zetten? Dat zou onderdeel van de klimaatwet moeten zijn.

Contactgegevens

AfbeeldingPitPoint

Gelderlandhaven 4, 3433 PG Nieuwegein
030-4100800
www.pitpoint.nl 
info@pitpoint.nl

Twitter / Linkedin

Meer nieuws

Whitepapers

Zijn uw tankstations al toekomstklaar?

Afbeelding

Bloggers

PitPoint post

Afbeelding


Blijf op de hoogte van schone brandstoffen en de toepassing ervan!

 

Schrijf u hier in voor digitale post van PitPoint