of 58959 LinkedIn

Ten onder aan je eigen succes

Ten onder aan je eigen succes.

Niet alleen rijd ik zelf elektrisch, ook mijn vader heeft zijn dikke diesel ingewisseld voor een volledig elektrische BMW i3. Hoewel de plug-in hybride ook nog even langs kwam werd dat afgedaan met de mededeling “twee motoren in één auto gaat tegen mijn ingenieurshart in.” Er moest nog wel een openbare laadpaal geregeld worden en dat was een leuk klusje voor mij. Om ons verhaal bij de gemeente Oegstgeest bij te zetten dat de buurt kansrijk was voor een elektrisch laadpunt en mijn vader ervan te overtuigen dat het een goede investering was, maakte ik een analyse van de buurt qua elektrisch rijden potentie. Mijn letterlijke woorden waren: “nou, ik verwacht dat je niet de enige bent die van die laadpaal gebruik wil maken van de laadpaal.” Dat bleek een understatement.

De nieuwe laadpaal was binnen de kortste keer ontdekt door de elektrische rijders uit de buurt en de buurt ernaast. Deze elektrische rijders waren tot die tijd aangewezen op een verlengsnoer door de brievenbus of hun benzinemotor indien aanwezig. Nu bijna een jaar later loopt het al helemaal storm. Vanuit de hele buurt komen mensen hun auto bij hem opladen zowel ’s nachts als overdag. Dit heeft er niet alleen voor gezorgd dat zijn zonnepanelen nauwelijks aan de vraag konden voldoen, maar vooral dat hij zelf vaak bij een bezette laadpaal komt te staan. Er blijken namelijk niet nog één maar nog acht elektrische rijders in zijn buurt te wonen en te werken. Aangezien hij de enige laadpaal in de buurt heeft, zorgt dat voor een probleem. Er kunnen immers tegelijkertijd maar twee auto’s opladen en zelfs als iedereen netjes zijn auto weghaalt als deze vol is, is één laadpaal op negen elektrische auto’s onvoldoende. Hierdoor is hij genoodzaakt om te ontbijten bij de snellader om de hoek.

 

Dit probleem is tekenend voor veel plekken in het land. Hoewel de meeste gemeenten zich nu bezig houden met elektrisch rijden, blijft het aantal openbare laadpunten op veel plekken achter bij de vraag. Eén laadpaal voor negen elektrische rijders is simpelweg te weinig. Toch voelen veel gemeenten zich niet geroepen om palen bij te plaatsen als het huidige netwerk kraakt in haar voegen. Er staat immers al een laadpaal bij u in de buurt dus we plaatsen niets bij. Stel je eens voor dat deze redenatie ook zou gelden voor conventionele auto’s: twee parkeerplekken per negen auto’s. U moet er niet aan denken.

 

Bij Over Morgen hebben we daarom een eerlijke benchmark gemaakt als het gaat om het laadnetwerk. Daarin hebben we niet alleen gekeken waar de laadpalen staan, maar ook waar de (potentiële) elektrische rijders wonen. Door te kijken hoeveel potentiële elektrische rijders er in een buurt wonen en dit af te zetten tegen de huidige hoeveelheid laadpalen, kunnen we per gemeente zien hoeveel palen erbij moeten komen en waar de grootste uitdaging ligt. Op die manier plaats je alleen palen op plekken waar ze gebruikt worden en zorg je voor voldoende palen voor de elektrische rijders.

 

Of het aantal laadpalen bij mijn ouders in de wijk wordt uitgebreid durf ik niet te zeggen, maar ik hoop uiteraard van wel. Het laadprobleem heeft zich voor henzelf in ieder geval opgelost aangezien mijn ouders binnenkort gaan verhuizen naar een huis met een eigen oprit waardoor ze altijd kunnen opladen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingOver Morgen

Argonstraat 28

6718 WT Ede

+31 (0) 318 624299

overmorgen.nl

Meer nieuws

Wilt u eens in gesprek met Over Morgen?
Neemt u gerust contact met ons op.

Whitepapers

Bloggers