of 59142 LinkedIn

Gijs van der Poel

Gijs houdt van complexe, innovatieve projecten, waarin het begrip duurzaamheid verankerd zit. Als projectleider ontrafelt hij de verschillende belangen, meningen en visies en brengt hij partijen bij elkaar. Met zijn internationale ervaring en achtergrond als planoloog en ruimtelijk econoom kan hij snel verbanden leggen en richting oplossingen werken. Zijn ervaring als projectleider, duurzaamheidsconsultant en ondernemer zorgt ervoor dat hij doortastend te werk gaat zonder details uit het oog te verliezen.

gijs.vanderpoel@overmorgen.nl
06 52 68 41 36

LinkedIn

  • Één deelauto is geen deelauto

    Reageer

    Deelauto’s is een beetje zoals Palmpasen. Dit is misschien wel de belangrijkste conclusie die ik na twee maanden WeDriveSolar heb. Ik ben al een aantal jaren bezig met experimenteren rondom autodelen. Zowel in mijn werk, als ook in mijn eigen vervoer. Eerst had ik een eigen auto die regelmatig op Snappcar stond. Vervolgens leende ik veelal auto’s van mijn collega’s en toen WeDriveSolar bij ons in de wijk kwam, leek me dat een logische vervolgstap. Het is wel een stap die veel vragen  vanuit mijn omgeving oproept: “Hoe regel je dat nu allemaal, zo’n auto delen met je buren?”

  • Sharing is CARing

    Reageer

    AfbeeldingVroeger had ik één grote droom: Ik wilde muzikant worden. Daarom trok ik ruim tien jaar geleden  naar het altijd bruisende McMinnville, Oregon om daar onder een bezielende leiding van gepensioneerde topmusici een carrière als concertpianist te bewerkstelligen. Een jaar later vloog ik weer terug, een illusie armer en een prachtige ervaring rijker.

  • Ten onder aan je eigen succes.

    Ten onder aan je eigen succes

    Reageer

    Niet alleen rijd ik zelf elektrisch, ook mijn vader heeft zijn dikke diesel ingewisseld voor een volledig elektrische BMW i3. Hoewel de plug-in hybride ook nog even langs kwam werd dat afgedaan met de mededeling “twee motoren in één auto gaat tegen mijn ingenieurshart in.” Er moest nog wel een openbare laadpaal geregeld worden en dat was een leuk klusje voor mij. Om ons verhaal bij de gemeente Oegstgeest bij te zetten dat de buurt kansrijk was voor een elektrisch laadpunt en mijn vader ervan te overtuigen dat het een goede investering was, maakte ik een analyse van de buurt qua elektrisch rijden potentie. Mijn letterlijke woorden waren: “nou, ik verwacht dat je niet de enige bent die van die laadpaal gebruik wil maken van de laadpaal.” Dat bleek een understatement.

  • Worden auto's wel veiliger...?

    Reageer

    AfbeeldingAfgelopen maandag werd ik door mijn collega Sjoerd gebeld. Terwijl ik in de trein naar Den Haag zat was hij de hele dag met mijn elektrische auto op pad. Het is immers een deelauto. Hij belde me niet omdat hij met een lege accu langs een snelweg in de stromende regen stond, maar omdat iemand een ruitje had ingetikt en geprobeerd had mijn auto leeg te halen.

  • Broeikaseffect door afname piraten

    Reageer

    AfbeeldingAl sinds ik mij kan herinneren vier ik het kerstdiner met de vragen van de wetenschapsquiz. In een familie met linguïsten, ingenieurs en sociale wetenschappers komen de meest prachtige redenaties naar voren als het gaat om hoe je ogen werken, wat spiegels voor effect hebben en de jaarlijkse terugkerende wet van Archimedes. Mijn persoonlijke favorieten zijn de vragen over logica en kansberekening. Vragen die altijd gaan over knikkers die je wel of niet mag terugleggen nadat je ze uit een bak hebt gepakt of hoe je zonder communicatie erachter kan komen of je een zwarte of witte puntmuts op hebt. Een wat vreemde fascinatie geef ik toe.

  • Uiteindelijk wordt de schoonheid van een gebouw veel meer bepaald door het gebruik ervan, en niet zozeer door de architectonische vormen

    Ode aan de lelijkheid

    Reageer

    Zes jaar lang fietste ik elke dag naar mijn middelbare school door de Breestraat in Leiden. Dan kwam ik langs een van de lelijkste gebouwen van de stad: de sociëteit van Minerva. Een gebouw dat totaal niet past in de historische binnenstad van Leiden en bovendien stonk naar schraal bier en dronken studenten die pas naar buiten kwamen als de stad langzamerhand op gang kwam. Het is een lelijk gebouw, maar ook een plek waar door de gebruikers legendarische avonden werden beleefd. Avonden waar ze de rest van hun leven aan terug denken en nostalgisch over zijn.

  • Park op een parkeerplek

    Reageer

    AfbeeldingDe vakanties zijn weer voorbij en dat is ook wel te merken. Voor de verandering besloot ik om de trein te nemen naar mijn werk. Dit om niet in de file te hoeven staan en rustig te kunnen werken. Dat eerste ging goed, dat tweede iets minder. Met een hoog sardientjes-in-een-blik gevoel vertrokken we om 08:29 naar Den Haag. Scrollend door mijn LinkedIn kwam ik een artikel tegen over de zelfrijdende auto, die over 20 jaar gemeengoed kan zijn. Dan zijn files ineens niet zo erg meer, want op de weg hoef je toch niet te letten en je hebt dan wél de rust en ruimte om te werken. Wat een uitkomst zou dit zijn!

  • Van poppenhuis naar parkeergarage

    Reageer

    AfbeeldingDat ik mij nu met elektrische auto’s bezig houd, komt niet helemaal uit de lucht vallen. Als klein jongetje was ik al de hele dag in de weer met allerhande speelgoedauto’s. Ik had posters van Ferrari’s en Porsche’s boven mijn bed en sjouwde altijd een hele stapel auto’s met me mee. Het hoogtepunt was dat ik het poppenhuis leegruimde omdat ik vond dat daar wel een parkeergarage van gemaakt kon worden.

  • Utrecht, waar gaan die 10.000 elektrische auto’s opladen?

    Reageer

    AfbeeldingNa jarenlang in Amsterdam te hebben gewoond, mag ik mij vanaf vorig jaar Utrechter noemen. In feite is de overstap niet zo heel schokkend geweest en eigenlijk wel plezierig. Los van het feit dat de huizen gemiddeld twee verdiepingen lager zijn in Utrecht dan in Amsterdam, zijn de ruimtelijke problemen vergelijkbaar. Parkeerplekken op straat zijn schaars en aan de luchtkwaliteit is nog wel het een en ander te verbeteren. Met blije verbazing las ik in dit bericht dan ook dat de gemeente Utrecht in 2020 10.000 elektrische auto’s in de stad wil hebben.

  • Elektrische auto’s en paardenpoep

    Reageer

    AfbeeldingNa vier maanden en ruim 10.000 km is het tijd om de eerste balans op te maken. Hoe vind ik elektrisch rijden in mijn Nissan Leaf als testrijder van Project A15? Voorlopig een enorm succes. Ik ben echter voor mijn gevoel niet helemaal objectief: ben ik er tevreden mee en denk ik dat het daarom een succes wordt, of wil ik graag dat het een succes wordt en ben ik er daarom tevreden mee?

  • Riders in the storm

    Reageer

    Nieuwe technologieën zijn voor veel mensen eng, spannend, passen niet in hun wereldbeeld en zorgen ervoor dat ze hun gedrag moeten veranderen. Als adviseur duurzame mobiliteit ben ik veelal bezig met uitleggen waarom de vele veranderingen die we in mobiliteit zien, niet zo eng zijn als ze lijken en vaak geen bedreiging vormen maar een kans. Elektrische auto’s worden daarbij het meest met scepsis ontvangen. De batterijen zijn te klein. Er zijn te weinig laadpalen. Er zijn te weinig modellen. “Waarom stopt de overheid überhaupt zoveel geld in een techniek die nog niet uitontwikkeld is”? Enerzijds door de directe winst op het gebied van luchtkwaliteit en milieu, maar misschien nog wel belangrijker: ervaring opdoen.

  • Elektrische auto’s en glazen bollen

    Reageer

    “Hoe voorspel je de gevolgen van een radicale innovatie?”

    Toen ik in de VS studeerde had ik een studiegenoot die ‘the weather man’ werd genoemd. Hij was nogal opportunistisch in zijn plannen en toezeggingen en was daardoor net zo betrouwbaar als de voorspellingen van ‘the weather man’. Ook tijdens de colleges econometrie kwam het nogal eens voor dat onze economische voorspellingen niet uitkwamen. De theorie was dan niet fout, maar de praktijk bleek zich slecht naar de theorie te voegen.

  • Proactief palen plaatsen

    Reageer

    AfbeeldingAuto’s die al rijdend worden opgeladen via de snelweg. Toekomstmuziek? Niet volgens het filmpje dat ik van een vriend ontving. Het elektrisch opladen van een auto via ingebouwde zonnepanelen in de weg, zónder laadkabels deed enkele geleden nog veel stof opwaaien. Bij mij  wakkert het futuristische gevoelens van supersonische zwevende auto’s laverend tussen torenhoge flatgebouwen aan.

Contactgegevens

AfbeeldingOver Morgen

Kleine Koppel 26

3812 PH Amersfoort

+31 (0) 33 3036800

overmorgen.nl

Wilt u eens in gesprek met Over Morgen?
Neemt u gerust contact met ons op.

Whitepapers