of 59250 LinkedIn

Van visie naar doen: Marktvisie daagt uit tot actie en ander gedrag

Onverdroten voortgaan op de ingeslagen weg. Om alleen al de technologische ontwikkelingen in onze sector te kunnen toepassen, hebben we veel meer snelheid nodig in onze manier van (samen)werken en organiseren. De noodzaak om anders samen te werken is dan ook zo evident dat we nieuwe samenwerkingsvormen als (pure) Allianties, Ronde Tafels of NEC4 contracten van harte zouden moeten omarmen. Deze vormen nodigen namelijk uit tot samenwerken.

Maar daarmee komen we er niet. We zullen ook flink moeten investeren in het signaleren en onthullen van oude patronen en oud gedrag. En vooral in het doorbreken ervan. Hoe effectief zouden we zijn als we nieuw gedrag verbinden met nieuwe samenwerkingsvormen? En dit ook echt gaan toepassen in onze sector?  Met als belangrijke pijler transparantie. Open zijn over je intenties, je doelstellingen en je begroting. Helemaal in lijn met de leidende principes van de Marktvisie.

 

Nu zult u zeggen: ‘Dit is toch een enorme open deur´? Daarin vergissen we ons.  Neem nu de Marktvisie. Van harte onderschreven door veel partijen in de bouwsector. Ik kijk met veel bewondering en respect naar de infrasector waar de Marktvisie al successen oogst met betere professionele samenwerkingen en daardoor betere resultaten op de projecten voor opdrachtgever en opdrachtnemer. Goed voorbeeld doet toch goed volgen? Maar zo simpel is het kennelijk niet.

 

Diverse overheden spannen zich enorm in om de doorwerking van de Marktvisie ook in de bouw –en vastgoedsector succesvol te laten landen. Maar hoe komt het toch dat we in deze sector de nieuwe toonhoogte nog zo aarzelend weten te vinden? Waar zit de kramp? En waar zit wel ruimte?

Uiteindelijk begint alles bij het tonen van ander gedrag. Ik denk dat we ondertussen schoon genoeg hebben van de (oude) open deuren in houding, gedrag en taal.  Maar we doen dit fascinerende vraagstuk te kort als we daar te simplistisch over zijn. We zouden er dan ook goed aan doen eens door een onderzoekende en ontwerpende bril te kijken naar de diverse factoren die van invloed zijn op onze zoektocht naar verandering.

 

Niet zomaar het oordeel vellen maar de goede vraag stellen. Daarmee kunnen we wonderen verrichten. En laten we ondertussen vooral doorgaan met ons gesprek over nieuwe samenwerkingsvormen en over ons nieuwe vocabulaire.  We hebben gewoon behoefte aan een ‘Groskamp Ten Have voor de bouw’. Etiquette weet u wel?

 

Ellen Masselink, directeur BAM Business Developers, ellen.masselink@bam.com

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingBAM Infra Nederland bv

H.J. Nederhorststraat 1, 2801 SC  Gouda

Postbus 63, 2800 AB Gouda

+31 (0)182 59 06 00

Info.infra@bam.nl

www.baminfra.nl

Twitter

LinkedIn

Meer nieuws

Bloggers