of 59250 LinkedIn

Het kan anders. Het kan beter. Het kan leuker.

Er is een kanteling gaande in de bouwsector. Van diverse kanten wordt steeds openlijker getwijfeld aan de houdbaarheid van de huidige contract- en samenwerkingsvormen die we toepassen voor het bouwen van onze musea, kantoren, rechtbanken, wegen, sluizen, scholen, stadhuizen, ziekenhuizen, et cetera. Daar komt bovenop dat  tenderprocedures ongelooflijk arbeids- en kapitaalintensief zijn. En wie wordt daar nu echt blij van?

Kan het anders? Het antwoord is volmondig ja. Het kan anders. Het kan veel beter. Het kan veel leuker. Wij – een groep opdrachtgevers en BAM-collega’s - hebben dat met eigen ogen kunnen ervaren in Manchester. Network Rail en een consortium met onder meer BAM en Siemens hebben daar samengewerkt aan The Northern Hub; de grootschalige verbetering van het spoornet in Noord-Engeland.  Een korte selectieprocedure en een contract van twintig pagina’s zonder geschillenregeling! Samen aan het best denkbare plan werken, met een open begroting, continu samen zoeken naar oplossingen tijdens de realisatie om het sneller en beter te doen. U begrijpt natuurlijk al lang waar dit toe leidt: dit project is  binnen budget en tijd gerealiseerd.  We hebben hier ook een team gezien dat gedurende vijf jaar lief en leed heeft gedeeld. Waar het werkplezier van afstraalt. Waar alle oorspronkelijke teamleden aan boord zijn gebleven. Waar iedereen binnen het team weet dat ze er samen voor staan en geen belemmeringen hebben elkaar te helpen ‘best for project’ waar te maken.

 

Kiezen voor deze aanpak en dit contract was een gedurfde keuze. Network Rail is onverminderd enthousiast over dit experiment net als mijn collega’s.

Wat zijn de succesfactoren?  Een strenge selectie aan de poort. In dit geval op het vermogen om goed te kunnen samenwerken: Open Collaboration. Niet voor niets een van onze kernwaarden. Deze selectieprocedure was intensief. Er is van meet af aan geïnvesteerd in het team.

 

De contractuele basis werd gevonden in de Pure Alliance. Een contractvorm die weer teruggaat naar de essentie en zijn oorsprong vond in Australië en Nieuw Zeeland, waar men helemaal genoeg had van de vecht- en claimcultuur die was ontstaan.

Hoe bijzonder is het dat Rijkswaterstaat met het project DOEN gaat starten met een vergelijkbare aanpak voor de Nijkerkerbrug. Wij zullen dit met interesse volgen.

 

Deelt u deze opinie en wilt u de kanteling naar andere verhoudingen in de bouwsector mede vorm geven? Dan nodig ik u van harte uit deel te nemen aan een debat dat Bouwend Nederland samen met enkele opdrachtgevers en opdrachtnemers uit de sector eind dit jaar houdt. Ik ben in ieder geval van de partij.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Ton van Erp (Dga) op
Helemaal mee eens. Vanuit het RWS SAA programma is hier ook al een eerste aanzet toe gegeven. Ben voorstander van de geschetste samenwerkingsvorm. Het gaat naast het resultaat ook om het plezier en de ontwikkeling die je weet te realiseren.

Contactgegevens

AfbeeldingBAM Infra Nederland bv

H.J. Nederhorststraat 1, 2801 SC  Gouda

Postbus 63, 2800 AB Gouda

+31 (0)182 59 06 00

Info.infra@bam.nl

www.baminfra.nl

Twitter

LinkedIn

Meer nieuws

Bloggers