of 59045 LinkedIn

Groots bouwen kan alleen met gedeelde passie

´Voor opdrachtgevers én opdrachtnemers in de bouw en infra is het duidelijk: we moeten meer en beter samenwerken. Er valt veel te winnen voor de gehele sector als kwaliteit, professionaliteit en vakmanschap de plek krijgen die ze verdienen. Daar hoort ander gedrag bij, gericht op samenwerking en gebaseerd op wederzijds vertrouwen´. Tot zover de rake zinnen  uit het nieuwsbericht van Rijkswaterstaat over de Marktvisie, waar BAM zich overigens volledig achter schaart. Maar papier is geduldig. Hoe slagen we er nu gezamenlijk in deze uitgangspunten met urgentie naar de praktijk te vertalen?

Hoewel dat geen eenvoudige opgave is, gaan we die met volle overtuiging aan. Onze mindset is dat we samen willen bewijzen dat we een nieuwe wereld aan het bouwen zijn. Een nieuwe wereld waarin we onze betekenis voor de maatschappij inzichtelijker maken door projecten te bouwen waar mensen wat aan hebben. Dat klinkt misschien wat pathetisch, maar een deel van onze gedragsverandering zit in het besef waarom en voor wie we aan het bouwen zijn; het begrijpen van de vraag achter de vraag. Niet het individuele maar het collectieve belang moeten we centraal stellen. We bouwen Zeesluis IJmuiden niet met het contract als einddoel, maar met een team van mensen dat trots is een bijdrage te kunnen leveren aan de sociaal-economische ontwikkeling en waterveiligheid van de regio Groot-Amsterdam. Die beleving brengt ons samen.

 

Gedeelde passie voor het vak is de motor achter het werkelijk maken van de Marktvisie. Als we erin slagen de intrinsieke motivatie voor het vak meer aan te boren, hebben we de helft van de strijd al gewonnen. Zonder passie wordt het niks. Goed voorbeeld is de Sluiskiltunnel in Zeeuws-Vlaanderen. Het publiek-private team heeft daar een succes van weten te maken door gezamenlijk de ambitie vast te houden de beste en veiligste tunnel van Nederland te willen maken. Dat is vier jaar lang de gemeenschappelijke drijfveer van opdrachtgever en bouwteam geweest. Ik prijs me gelukkig dat een groot deel van dit team met dezelfde betrokkenheid nu de Rotterdamsebaan in Den Haag gaat realiseren. Met een nieuw gemeenschappelijk doel: de duurzaamste tunnel van Nederland maken.

 

Onze strategische doorvertaling van de Marktvisie hebben we eigenlijk ruim een jaar geleden al ingezet. We liggen op stoom. We nemen in onze projecten de tijd de opgave samen met de opdrachtgever goed te doorgronden, zodat we een heldere en realistische opdracht in handen hebben. We willen ons probleemoplossend vermogen nog meer aanspreken en onze toegevoegde waarde aan de maatschappij laten zien. Waarom doen we dit? Dat vertellen we elkaar elke dag, ook aan de opdrachtgever. Samen bewijzen dat we een mooiere wereld aan het bouwen zijn, dat is het wezen van co-creatie. Daaruit komt groots bouwen met gedeelde passie voort.

 

Als jongetje van elf jaar oud had ik al de wil dingen te bouwen waar mensen wat aan hebben. Dat gevoel is nooit meer verdwenen. Intrinsieke en persoonlijke motivatie om maatschappelijk waarde te leveren, is essentieel voor het succesvol realiseren van projecten en voor een succesvolle samenwerking. Dat zou de drijfveer moeten zijn voor alle mensen, die in onze branche werkzaam zijn.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingBAM Infra Nederland bv

H.J. Nederhorststraat 1, 2801 SC  Gouda

Postbus 63, 2800 AB Gouda

+31 (0)182 59 06 00

Info.infra@bam.nl

www.baminfra.nl

Twitter

LinkedIn

Meer nieuws

Bloggers