of 59236 LinkedIn

Druk, druk, druk..; die omgevingswet doen we overmorgen wel

Zomaar een gemeente in Nederland. Er is een leertraject gestart over werkprocessen in relatie tot de Omgevingswet. Een intensief, maar belangrijk traject: zeker met het oog op 2019. Uit alle geledingen van de organisatie zijn sleutelspelers gevraagd om mee te denken. Maar in de week voor de startbijeenkomst stroomt de ene na de andere afmelding binnen: ‘we sturen wel een vervanger…’

Niet eens de helft van de genodigden komt uiteindelijk opdagen. Wie wel acte de présence geven? De junior plantoetser, de administratief medewerker en de inhuurkracht…

 

Werkdruk is torenhoog

Nee, het is zeker geen incident. Ik hoor en zie het overal om me heen: de werkdruk in gemeenten is torenhoog. Of het nu op de afdeling Bouwen & Milieu of Ruimtelijke Ontwikkeling is: alle zeilen worden bijgezet om het werk gedaan te krijgen. Zeker omdat veel gemeenten nog werken op basis van de formaties van voor de crisis. En dan moet die implementatie van de Omgevingswet er inderdaad nog even bij.

 

Waan van de dag

De keuze tussen een stapel vergunningaanvragen wegwerken of jezelf een dag per week vrijmaken om mee te denken over de implementatie van de Omgevingswet, is snel gemaakt. Nu de werkdruk zo hoog is ‘piept niemand er tussenuit’ voor een traject waarvan de urgentie nog niet wordt gevoeld (en die over veranderingen gaat waar niet iedereen op zit te wachten). Die Omgevingswet die zal z’n tijd wel duren, ergens 2019 toch? En als de nood aan de man is, kun je altijd nog een adviesbureau inhuren voor een panklaar implementatieplan, nietwaar?

 

Sleutelspelers

Het zijn begrijpelijke overwegingen, maar juist de kennis en de ervaring van de sleutelspelers is nu hard nodig. De juridisch adviseur, de beleidsmedewerker, de plantoetser, de bestemmingsplannenmaker: dít zijn de mensen die diepgaand inzicht hebben in de werkprocessen van nu en de ideeën hoe je deze straks anders in kunt richten. En zij zijn degenen die het verhaal van de Omgevingswet en veranderende processen straks verder moeten brengen in de organisatie. Dat kun je als adviesbureau niet alleen, laat staan met alleen de inhuurkracht of de administratief medewerker.  


Denk ook aan interne participatie

De Omgevingswet gaat over externe participatie met burgers en bedrijven. Maar we moeten niet vergeten dat interne participatie net zo belangrijk is. Het gevaar is dat de werkdruk die interne participatie bedreigt en hiermee de succesvolle implementatie van de Omgevingswet. De juiste kennis is niet voor handen, bijeenkomsten worden uitgesteld, trajecten duren langer, concrete resultaten blijven uit. En dan komt 2019 toch sneller dichterbij dan dat we nu denken.

Hoe gemeenten dit kunnen voorkomen? Door ervoor te zorgen dat de professionals die van meerwaarde zijn voor het implementatieproces de handen vrij hebben. (Laat inhuurkrachten alsjeblieft die stapels met vergunningen wegwerken). Die sleutelspelers moeten er straks hoe dan ook staan. Wie de implementatie nu gedegen aanpakt, haalt bij hen de druk van de ketel als het er straks écht om gaat. En dit is geen overbodige luxe: de komende jaren zal het er niet minder druk op worden en zeker niet eenvoudiger…

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Teunis (bouwtoezicht) op
sta voor 100% achter dit artikel, en dan heb ik het nog niet over de impact en motivatie als gevolg van de wet KB. Overigens wel leuk om te doen, maar het 'gewone' werk moet wel door, daar worden we op afgerekend.

Contactgegevens

Antea Group

(voorheen Advies- en Ingenieursbureau Oranjewoud)

Afbeelding

Tolhuisweg 57,

8443 DV  Heerenveen

Postbus 24,

8440 AA  Heerenveen

Tel. (0513) 63 45 67

www.anteagroup.nl

info.nl@anteagroup.com

Meer nieuws

Alle ontwikkelingen rondom de Omgevingswet

Bloggers

Evenementen

Afbeelding

Afbeelding

Whitepapers