of 59232 LinkedIn

Elektrisch rijden: de sport van het improviseren

Entrepreneur Kim Spinder (28) van het bedrijf Digital Action zit achter het stuur van haar oranje Tesla Roadster, een sportwagen die volledig rijdt op stroom. Het leren stuur heeft de vorm van die van een racewagen. Rechts daarvan geeft een knopje met ‘D’ erop blauw licht. De wagen staat in de Drive-stand van de automaat. Van een versnellingspook is geen sprake.

Geruisloos rijdt Spinder door het rustieke Venray. ‘Ik ben bijna bij het hotel waar ik voor medewerkers van de gemeente Venray een presentatie ga geven. Nu maar hopen dat ze een stroomdraad voor me hebben, want dan kan ik de auto tussendoor opladen.’

Voor de ingang van het hotel staan ambtenaren met elkaar te praten. Eén voor één draaien de hoofden mee met de Tesla, die door Spinder rustig wordt ingeparkeerd. Gemeentesecretaris Karel Joosten heet haar welkom. ‘We hebben hier een stroomdraad voor jou klaarliggen’, zegt hij. Spinder is zichtbaar opgelucht: ‘Wat een geweldige ontvangst’. De belangstelling voor de elektrische sportwagen is groot. ‘Hij lijkt op een Ferrari’, zegt een ambtenaar die wordt verbeterd door een collega: ‘Nee, het is eerder een Lexus.’ Een ander wil van Spinder weten hoe hard haar Tesla optrekt. ‘Hij gaat in 3,7 seconden naar 100 kilometer per uur’, antwoordt ze. De mannen staan versteld.

Ongeveer een jaar geleden kochten Spinder en haar collega de Tesla voor 100 duizend euro. De gemeente Amsterdam voorzag hen van 10 duizend euro aan koopsubsidie. ‘Voor ons was deze auto de voordeligste optie. We betalen geen BPM of wegenbelasting en de stroom uit de oplaadpunten is voorlopig nog gratis. We weten namelijk nog niet of gemeenten in de toekomst door zullen gaan met het geven van gratis groene stroom. Toch hebben we nog relatief weinig kosten’, vertelt ze.

Bezitters van elektrische auto’s moeten er wel wat voor over hebben. ‘Wij wonen in Amsterdam en daar zijn voldoende oplaadpalen, maar in andere gemeenten zijn geen oplaadpunten. Daar moet je letterlijk aankloppen bij burgers en om stroom vragen. Gelukkig zijn er altijd mensen die willen helpen zodat je niet langs de weg komt te staan.’ In heel Nederland rijden meer dan honderd Tesla’s rond. Spinder: ‘In elke gemeente die ik bezoek, vraag ik naar oplaadpalen. Als ze die niet hebben, dan vraag ik of ze er een willen aanvragen. De meeste gemeenten gaan daar enthousiast op in. Ja, ik ben een echte palenplanter.’

Na haar presentatie in Venray gaat de ondernemer op weg naar Den Bosch voor overleg in het provinciehuis. Door het opladen bij het hotel is de batterij in de kofferbak iets voller. Eenmaal in de provinciehoofdstad aangekomen gaat Spinder meteen opzoek naar een nieuwe laadpaal. Op haar iPad ziet ze dat het centrum drie oplaadpunten heeft. Ze kiest voor een paal bij het station en houdt haar pasje tegen de paslezer: Bliepbliep! Het ijzeren klepje waarachter de plug-in zit, beweegt niet. Vreemd, stelt Spinder vast. ‘Omdat ik in Amsterdam woon, heb ik een Nuon-pasje en daardoor kan ik niet opladen bij een Essentpaal, maar onlangs nog heeft Essent publiekelijk gezegd dat pashouders van Nuon bij hun palen terechtkunnen’, zegt ze verbaasd.

Spinder geeft niet op en gaat op zoek naar een andere paal. ‘Ik vind dit niet erg hoor. Voor mij is elektrisch rijden een uitdaging en geen obstakel. Ik zie het als een sport om achter een goede oplaadplek aan te gaan’, zegt ze met een glimlach. Even later staat ze aan de andere kant het centrum voor een nieuw fait accompli: haar 220 voltstekker past niet op het stopcontact van de paal, bedoeld voor een zogeheten Mennekes- stekker met zeven gaatjes.

Spinder is al een tijdje op zoek naar een oplossing. ‘Ik heb een fabriek gebeld die stekkers voor elektrische auto’s bouwt. Zij konden een aangepaste kabel voor me bouwen, maar dan moest ik mijn gewone 220 voltstekker opofferen. Dat komt omdat de aansluiting van mijn Tesla op de nieuwe kabel omgebouwd moest worden. Ik zou dan alleen nog kunnen laden met een Mennekes-stekker en dat wil ik niet. Die wil ik gewoon overal in ieder willekeurig stopcontact kunnen prikken. Van die aanpassing heb ik dus afgezien.’ Momenteel rijdt ze alleen met een campingverlengsnoer rond. Dat gaat prima, aldus Spinder. Vandaag heeft haar auto nog genoeg stroom om het te halen naar het provinciehuis. Daar vindt ze alsnog een plug-in voor haar gewone stekker. Lachend: ‘Kom ik vanavond heelhuids aan in Amsterdam.’ Volgens Den Bosch is de oplaadpaal waarbij Spinder niet kon laden van autodeel-initiatief Greenwheels. Alleen deelnemers aan Greenwheels kunnen daar gebruik van maken. Binnenkort wordt de paal vervangen door een nieuwe paal waarop ook niet-gebruikers van Greenwheels kunnen laden.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.