Advertentie
bestuur en organisatie / Redactioneel

Randstadprovincie

De  provincie is een overbodige bestuurslaag, is de conclusie uit een enquête deze week van Binnenlands Bestuur onder ambtenaren, tenminste dat vinden vooral gemeente- en rijksambtenaren.

25 februari 2011

Ook in schaalvergroting door fusies wordt weinig heil gezien. Ondertussen blijkt de burger gehecht aan zijn provincie, zo bleek vorige week uit een onderzoek uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van Binnenlands Bestuur. Maar waar is die burger dan aan gehecht? Niet aan Provinciale Staten en niet aan de gedeputeerden, want de burger weet niet wat ze doen en kent ze domweg niet.

 

De burger is gewoon gehecht aan de identiteit van zijn provincie en niet zozeer aan zijn bestuur. Dit alles pleit voor het snel opheffen van deze bestuurslaag. Tenzij er echt nuttige zaken worden verricht waar de burger op zit te wachten. De aanpak van de files door een beter wegennet en openbaar vervoer, behoud van natuur en milieu, een goed beleid op het gebied van ruimtelijke ordening.

 

Maar daar is een aantal randvoorwaarden voor nodig. De provincies moeten zich niet meer met van alles en nog wat bemoeien. De vele provinciale hobby-subsidies op het gebied van cultuur, armoede, opvangtehuizen, sport, anti-discriminatiebureaus, jeugdzorg, etcetera horen eigenlijk bij het takenpakket van gemeenten. Een afgebakend en relevant takenpakket helpt enorm voor de zichtbaarheid van de provincie bij de burger en helpt de bestuurlijke spaghetti en de kosten te verminderen.

 

Tegelijkertijd is schaalvergroting vooral in de Randstad nodig om het economisch kerngebied van Nederland efficiënt in te richten, zodat de Nederlander van en naar het werk kan komen. Maar ook om te voorkomen dat elke gemeente in de Randstad mainport, brainport, distributiecentrum en Silicon Valley wil zijn.

 

Een opschaling van Noord-Holland met Flevoland en Utrecht tot één provincie zoals dat nu onderzocht gaat worden, zonder Zuid-Holland, is een halfslachtige aanpak. Er blijven dan twee provincies met elk een handjevol grote steden over die elkaar voor de voeten gaan lopen, want zo gaat dat in bestuurlijk Nederland. Mocht er echt ooit één Randstadprovincie komen met een goed afgebakend takenpakket, dat natuurlijk ook voor de andere provincies geldt, dan zijn er nog genoeg bestuurlijke stammenstrijden te voeren met de ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de grote steden.

 

Kleine provincies met een echte identiteit zoals Limburg, Zeeland en Friesland kunnen met zo’n afgebakend takenpakket op vervoer, ruimte en milieu prima bestaan naast een grote broer, ook al vinden ze die grote broer bij voorbaat gevaarlijk. En misschien snapt de kiezer dan eindelijk waar hij voor stemt bij een volgende verkiezing van de Provinciale Staten. Eens! Ooit!

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Marinus
GROTE RANDSTADPROVINCIE IS ALLEEN MOGELIJK IN EEN FEDERAAL NEDERLAND:
Is het de voorstanders van een zogenaamde Randstadprovincie echt te doen om de economie en beter/voordeliger bestuur, of is het slechts een vorm van Hollands imperialisme?
Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht en Flevoland kunnen, wegens overheersend inwonertal van bijna 8 miljoen, in een unitair Nederland, niet fuseren maar wel worden heringericht tot 4 of 5 nieuwe provincies:
--
Te veranderen bij 4 heringedeelde provincies:
A. Metropoolregio Amsterdam + Bestuur Regio Utrecht (BRU): stedelijk provincie met 2,9 miljoen inwoners.
B. Gebied ten noorden van Metropoolregio Amsterdam: nieuwe landelijke provincie Noord-Holland met 600.000 inwoners. Hoofdstad Alkmaar.
C. Nieuwe provincie van Utrechtse gemeenten die niet in het BRU liggen, met ca. 600.000 inwoners. Hoofdstad Amersfoort.
D. Stadsregio Rotterdam + Stadsgewest Haaglanden: stedelijke provincie met 2,2 miljoen inwoners.
E. Gebied ten noorden, oosten en zuiden van Metropoolregio Rotterdam-Den Haag: nieuwe provincie Zuid-Holland (ca. 1,3 miljoen inwoners), waarin o.a. ook Leiden, Dordrecht, Alphen aan den Rijn, Woerden en de hoofdstad Gouda liggen.
--
* Goeree-Overflakkee naar Zeeland.
* Noordoostpolder en Dronten naar Overijssel.
* Zeewolde naar Gelderland
* Eventueel, in plaats van nieuwe provincie Utrecht: de Utrechtse gemeenten die ten westen van het BRU liggen naar Zuid-Holland en die ten oosten ervan naar Gelderland.
--
RANDSTAD?
De Randstad bestaat niet. Wat men oorspronkelijk onder Randstad Holland verstond, was de stedenring (met daartussen grote delen onbebouwd platteland) van Utrecht via Hilversum, Amsterdam, Haarlem, Leiden en Den Haag naar Rotterdam. Volgens sommigen liggen nu zelfs o.a. Amersfoort en Alkmaar in de Randstad. Internationaal heeft "Randstad" of een andere wazige kreet "Deltametropool" totaal geen waarde. METROPOOLREGIO AMSTERDAM daarentegen wel. Bij Deltametropool denkt men vanzelfsprekend als eerste aan, bij voorbeeld, een stadsgewest Middelburg, dat rond de 180.000 inwoners telt, en niet aan de grootste steden van Holland en Utrecht.
--
Een Randstadprovincie gevormd door: Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht en Flevoland, is voor Nederland een problematisch gedrocht. Met bijna 50% van de totale landsbevolking kan dit onmogelijk nog provincie genoemd worden! De termen Randstad en Deltametropool zijn rekbare en onduidelijk begrippen, die zijn voortgekomen uit grootstedelijke verdeeldheid. Dus weg ermee!
==
Iedereen moet toch kunnen begrijpen, dat het een ongezonde situatie is, wanneer in een unitaire staat, twee bijna even grote landsdelen tegenover elkaar komen te staan. De enige oplossing is dan: een (con)-federaal land.
==
UNITAIR NEDERLAND:
Vijf landsdelen van maximaal ca. 4 miljoen inwoners - waaronder: Noord-Holland/Utrecht/deel Flevoland (ca. 4 milj. inw.) en Zuid-Holland (ca. 3,5 milj. inw.) - zou in een unitaire staat nog mogelijk zijn. Deze landsdelen dienen niet de naam provincie te gaan dragen. Dat wekt verwarring. Als naam voor de nieuwe landsdelen zou men het beste voor GEWEST kunnen kiezen. De huidige provincie - als onderdeel van een gewest, zou gewoon, weliswaar in bestuurlijk afgeslankte vorm - moeten blijven bestaan. De bestuurstaken dienen voor een groot deel te worden overgeheveld naar het nieuwe gewest. De bewoners van de meeste provincies voelen niets voor opheffing van hun provincie. De Hollandnorm is geen nationale norm.
==
FEDERAAL NEDERLAND:
Als Zuid-Holland vast houdt aan een bestuurlijke eenheid van bijna 8 miljoen inwoners (samenvoeging van 4 provincies) is de enige mogelijkheid; een federaal land met 4 autonome deelstaten. Dus in dat geval:
a. Unitaire staat opheffen en vervangen door een federatie.
b. De unitaire taken verdelen tussen deelstaten en federale overheid.
c. De provincies niet opheffen, maar een groot deel van de taken overhevelen naar de deelstaten.
d. De waterschappen worden opgeheven en hun taken gaan naar de provincies.
e. De deelstaten/landsdelen/gewesten bepalen zelf of ze provincies willen handhaven en hoeveel.
==
Dus: mocht men een, landelijk veel te overheersende, superregio met 8 miljoen inwoners willen doordrukken, dan is de enige juiste mogelijkheid het land, zoals in België, te federaliseren en op te delen in 4 deelstaten. Aangezien men in Nederlandstalig België spreekt van o.a. het Vlaams- en Waals gewest, is de benaming gewest voor de deelstaten het beste.
Ook in dit geval blijft de provincie gewoon, in afgeslankte vorm, bestaan. De taken van provincie en nationale overheid worden grotendeels overgeheveld naar de 4 federale deelstaten:
1. Gewest Holland (hoofdstad Amsterdam) 7,8 miljoen inwoners.
2. Gewest Friesland-Groningen (hoofdstad Assen) 1,7 milj.
3. Gewest IJsselland (hoofdstad Arnhem) 3,3 milj.
4. Gewest Brabant-Limburg (hoofdstad Middelburg) 3,9 milj.
--
Advertentie