Patiëntenorganisaties willen haast met EPD
Er moet meer vaart komen in de invoering van e-health en in het bijzonder van het EPD. Die wens uitte de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) op haar eigen congres.
Veilig
NPCF-directeur Wilna Wind: “Onze bankzaken kunnen we al jaren veilig via internet regelen. Waarom is het voor de meeste patiënten nog steeds niet mogelijk om via internet hun eigen behandeling te sturen? Alle betrokken partijen moeten nu al het mogelijke doen om hier de komende tijd belangrijke stappen in te zetten.” Zij vindt dat ook zoiets simpels als huisartsenconsult via e-mail te langzaam op gang komt, terwijl daar veel kwaliteits- en kostenwinst zijn te behalen.
Portaal
De congresbezoekers onderschreven de wens van de NPCF een centrale site in te richten, een portaal waar patiënten met iedere aandoening terecht zouden kunnen. Via zo’n portaal zou de patiënt dan ook toegang moeten krijgen tot de informatie in zijn eigen dossier, naast informatie en elektronische wegen naar hulp en advies. Wind: “We praten al veel te lang over vernieuwingen op het gebied van e-health en er gebeurt te weinig. Dat kunnen we ons niet meer permitteren."
Apotheken
Een snellere invoering van het EPD is ook een van de vijf wensen die NPCF samen met collega-organisatie CG-Raad naar minister Schipper van VWS heeft gestuurd, specifiek om de zorg van apotheken beter te maken. “De informatie-uitwisseling tussen ziekenhuis, huisarts, apotheek en patiënt moet beter. Mede door een elektronisch patiëntendossier waarin uiteraard privacy is geborgd. Het tempo waarin deze vernieuwing gestalte krijgt ligt te laag in Nederland”, aldus NPCF en CG-Raad in een gezamenlijke verklaring.
Stappenplan
Hoewel het ministerie van VWS onlangs meldde dat de aansluiting van zorgverleners op het Landelijk Schakelpunt (LSP) van het EPD voorspoedig verloopt, heeft het een stappenplan gepubliceerd, waarin VWS onder andere beschrijft hoe een instelling zich kan voorbereiden en hoe de ICT-systemen en de organisatie aangepast moeten worden. Inzage van patiënten in hun eigen gegevens is overigens een ander traject, waarin weinig voortgang is geboekt sinds voormalig minister Klink in september meldde dat die inzage vooralsnog niet op een veilige manier mogelijk is.
Klink meldt zelf ook al 'dat die inzage vooralsnog niet op een veilige manier mogelijk is'.
En waarom is het dan onveilig?
Het EPD is een erg ouderwets opgezet systeem met een gesloten netwerk. Aangesloten instanties hebben een aparte netwerkaansluiting nodig met autorisatie op basis van een toegangspas. Als ook de consument toegang zou moeten hebben moet je dus meer toegangspunten op het gesloten netwerk maken en meer passen uitdelen. Klink vindt dat (begrijpelijk) te duur en zegt dan maar dat het niet veilig is.
Ook zou je denken dat toegang op basis van een pas veilig is, maar laat je niet verlakken! Veel teveel personen en instellingen hebben een pas. Daarbij komt dat de werkwijze uitnodigt tot ingelogd blijven, dus als een geautoriseerd persoon even wegloopt van het beeldscherm kan een onbevoegde gemakkelijk van het systeem gebruik maken. Er is op die manier niet meer te controleren wie welke informatie met welk doel heeft opgevraagd.
Onveilig ook omdat je zeker niet wilt dat je zorgverzekeraar in je gegevens snuffelt! Overheden en instanties weten al veel teveel van u en van mij en we willen zeker niet dat de uitslag van bepaalde onderzoeken (ook) bij de zorgverzekeraar terecht komt. Het is immers een kwestie van tijd voordat deze verzekeraar u een potentieel verhoogd risico toedicht en op basis daarvan de premie verhoogd.
Dus ja, we willen gemak van de moderne communicatiemiddelen en inzage in ons eigen dossier, maar niet op de manier zoals het EPD momenteel is opgezet!