of 59250 LinkedIn

OV-verbod voor Rotterdamse lastpakken

Reageer
Wie na 1 juni nog voor overlast zorgt op tramlijn 2 in Rotterdam, kan voor een kortere of langere periode de fiets pakken of gaan lopen. Ook zal hij of zij direct worden voorgeleid aan justitie. Rotterdam is de eerste gemeente in Nederland die gaat experimenteren met een OV-verbod.

Hoe erg moet de situatie zijn voor naar een dergelijke maatregel wordt gegrepen? ‘Erg’, zegt woordvoerder Directie Veiligheid Richard Andriesse van de gemeente Rotterdam. ‘We hebben te maken met vernielingen en bedreigingen van personeel en medepassagiers. De afgelopen maanden was het een paar keer zo erg dat RET-medewerkers het werk hebben neergelegd en dan dupeer je heel veel reizigers.’

 

Meer toezicht op de trams, politie bij tramhaltes en camera’s hebben tot nu toe onvoldoende resultaat opgeleverd. De tramlijn, die van de Groene Kruisweg via Maashaven, Afrikanerplein en IJsselmonde naar Rotterdam-Zuid loopt, pikt voornamelijk scholieren op. ‘Er zitten in Zuid een paar grote scholengemeenschappen. Er is een kleine kern van lastpakken die ’s ochtends en ’s middags voor ellende zorgt.’

 

Na overleg met politie, justitie en de scholen, waarbij ook gesproken werd over het spreiden van lesuren zodat niet alle scholieren op dezelfde tijd op pad zouden gaan, werd besloten tot het OV-verbod. Omdat het om een kleine groep gaat, verwacht de gemeente dat een OV-verbod voor deze jongeren snel tot resultaat zal leiden. Andriesse: ‘Na drie maanden gaan we evalueren. Het is nu redelijk rustig op de lijn en het schooljaar loopt alweer op zijn einde, maar dit zijn ook de maanden dat veel andere mensen vanwege de vakanties op pad zijn. Het moet maar eens afgelopen zijn.’

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Vacatures

Van onze partners