of 58959 LinkedIn

Lingewaard zoekt oplossing voor ernstig privacygebrek

Wachtenden bij de gemeentebalie kunnen vaak meeluisteren bij gesprekken over persoonlijke financiën en eigendommen van werkloze uitkeringsgerechtigden. Gemeente Lingewaard constateerde het privacyprobleem na een onderzoek.

Wachtenden bij de gemeentebalie kunnen vaak meeluisteren bij gesprekken over persoonlijke financiën en eigendommen van werkloze uitkeringsgerechtigden. Gemeente Lingewaard constateerde het privacyprobleem via een onderzoek dat na anonieme klachten werd gehouden en wil het snel oplossen.

Klachten over respectloos handelen
De fractie van de SP ontving anonieme klachten over ‘respectloos handelen’ en ‘intimidatie’, door het re-integratiebedrijf WorkFast, dat in het gemeentehuis gevestigd is. De gemeente interviewde daarom elf cliënten van Workfast, maar constateerde dat de genoemde klachten die via de partij de gemeente bereiken niet onderbouwd zijn.


Privacygebrek aan de balie 

Wethouder Johan Sluiter is allereerst verheugd dat het onderzoek heeft aangetoond dat de gemeente op goede wijze invulling geeft aan het klantencontact. Het contract met Workfast is dan ook verlengd tot 2016, maar uit het onderzoek wel een ander ernstig probleem naar voren: een gebrek aan privacy bij de balie. Volgens Sluiter worden er binnenkort passende maatregelen genomen om dit te verbeteren, maar een concrete oplossing is er nog niet. De geïnterviewde cliënten melden bij het onderzoek ‘een absoluut gebrek aan privacy’ bij het loket, waarbij iedereen mee kan luisteren bij zeer persoonlijke gesprekken. Een gesprek in een afgesloten ruimte zou volgens geïnterviewde cliënten een oplossing kunnen zijn, maar de gemeente vreest in zo’n ruimte voor de veiligheid van de consulent.

Veiligheid consulent
Het onderzoek na aanleiding van de klachten is uitgevoerd door een onafhankelijk bureau, zo vertelt Sluiter. 'De klachten die bij SP binnen zijn gekomen werden door de geïnterviewde cliënten en onderzoekers niet bevestigd. Het privacyprobleem dat wél is geconstateerd, willen wij graag zo snel mogelijk oplossen.’ Workfast voert nu gesprekken aan de open balie, waardoor gesprekken met uitkeringsgerechtigden te horen zijn voor andere mensen in de ruimte. ‘Een gesloten spreekkamer zou dit kunnen oplossen, maar dan komt de veiligheid van de consulent in het geding en zal er daarnaast meer personele inzet gevraagd worden dan nu het geval is.’


Zoeken naar een oplossing

Behalve het meeluisteren aan de balie zijn er geen andere privacyproblemen geconstateerd. Sluiter: ‘We willen deze situatie natuurlijk graag veranderen, maar dat is niet eenvoudig. Bouwkundige aanpassingen in het gebouw kan een oplossing zijn, maar dan heb je ook te maken met de klimaatbeheersing in het gebouw en het lichtregeling. We denken momenteel over de kwestie na.’ 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Lia (Wmo-adviseur) op
De gemeente Lingwaard doet voor zover mij bekend een pilot, gedurende een jaar, met een vertrouwenspersoon. Ik vraag me af of er anoniem geklaagd moet worden als er een vertrouwenspersoon beschikbaar is. En ik vraag me af in welke ruimte die vertrouwenspersoon dan haar gesprekken voert. Interessant, graag meer hierover.
Door Jan op
Oordopjes uitdelen?
Door Wottsjer (Watcher) op
Als er niemand meer kan meeluisteren is het vanzelf afgelopen met anoniem klagen bij partijen over gebrek aan respect en intimiderend gedrag naar klanten. Voor de behandeling met een liniaal of rietje door de leraar was vroeger ook altijd een apart hok beschikbaar. Zo'n weerloze kun je effectiever in het geniep knijpen. Goed bezig Lingewaard.
Door DeGoede (Medewerker re-integratei) op
Interesant. Is er een link naar het onderzoeksrapport? Zou mooi zijn als dat bij online artikelen wordt opgenomen.

Vacatures

Van onze partners