of 58959 LinkedIn

Zinvol werk

Wat is zinvol werk? Ik heb vaak het gevoel dat veel slecht betaalde banen eigenlijk de belangrijkste banen in onze maatschappij zijn. Waar zouden we zijn zonder schoonmakers, loodgieters, buschauffeurs en pakketbezorgers. Als deze mensen staken, merken we het direct. Maar wat merken we ervan als organisatieadviseurs of beleidsmedewerkers zouden staken? Niets. Maar organisatieadviseurs en beleidsmedewerkers hoeven niet te staken. Hun werk wordt goed betaald.

Ik ben zelf ook ruim 10 jaar goed betaald organisatieadviseur geweest. Maar mij bekroop me soms wel het gevoel dat mijn werk niet erg nuttig was. Het is best leuk om vier maanden aan een onderzoek naar innovatieve, klantgerichte dienstverlening te werken. Maar de dienstverlening van de overheid is niet beter geworden van dit onderzoek, dat nooit verder is gekomen dan enkele bureaus van beleidsmedewerkers. Bij dit soort projecten bleef ik het gevoel houden dat we in een soort parallelle wereld aan het spelen waren. Het ging er niet om of het nuttig was, het ging erom dat een beperkte groep mensen het nuttig vond. Een gevoel van vervreemding had ik wel vaker. Bijvoorbeeld bij een grote internationale conferentie over jeugdzorg. Met zo’n 120 professionals (van een jaar of 50) gingen we de aanpak en coördinatie van jeugdzorg bespreken. Toen iemand bij een workshop voorstelde om enkele jongeren te vragen wat zij belangrijk vonden, bleek de jongste deelnemer 27 te zijn.

In onze diensteneconomie is er een enorme inflatie ontstaan van goed betaalde, en soms nuttige banen. Een bevriend IT projectleider beklaagde zich laatst dat er steeds meer mensen om zijn bureau komen te staan. Had hij vroeger alleen te maken met een opdrachtgever, tegenwoordig moet hij ook rekening houden met de wensen van de enterprise-architect, de informatie-architect, de business analist, de security officer, de systeembeheerder, de accountmanager. Allemaal goed betaalde mensen die belangrijke aspecten van onze ICT managen. Maar waarbij je toch het gevoel krijgt dat zo veel management het managen eerder lastiger dan makkelijker maakt. Om eens een beroemde marketing cliché te parafraseren: de helft van het management kan eruit, alleen weten we niet welke helft.

Misschien dat ook wel de helft van alle tijdschriftartikelen en blogs kunnen worden weggegooid. Maar werk beoordeel je niet alleen op haar bijdrage aan het geheel. Ik vind het schrijven van deze blogs leuk om te doen. En dat is voor mij voldoende. Misschien denkt de loodgieter er ook wel zo over. Hem kunnen ze alleen wel wat beter betalen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.