of 59045 LinkedIn

Wie de schoen past

Arjen Hof Reageer

Recent heb ik een aantal mensen met een beperking mogen interviewen over de obstakels die ze tijdens hun reis tegenkomen. Blind, doof, in een rolstoel en met een verstandelijke beperking. Die interviews zijn onderdeel van een project om te komen tot een beter reisadvies, van deur tot deur. Bij het begin van het project was de gedachte een app te laten ontwikkelen. Gelukkig hebben we de vraag kunnen omdraaien: wat zijn eigenlijk de eisen en wensen van deze specifieke groep, zijn de juiste data beschikbaar en is ‘one size fits all’ wel de oplossing?

Uit de interviews blijkt dat er diverse verbeteringen in de informatievoorziening mogelijk zijn om beter voorbereid op reis te gaan. Maar de grootste stressfactor voor deze groep zijn de onverwachte gebeurtenissen: aankomst op een ander perron, een defecte lift, bouwwerkzaamheden, een wegopbreking, etc. Kenmerk van deze gebeurtenissen is het (vaak) onvoorspelbare en tijdgebonden karakter. Dat vraagt om een andere toepassingen en interactie.

Niet alleen in bovenstaand voorbeeld, maar op allerlei gebied neemt de behoefte aan actuele, correcte en plaatsgebonden data toe en voor overheden het belang om zich meer te richten op een goede datastrategie en minder op de presentatie van informatie.

De presentatie van informatie zal steeds meer op maat zijn. Daarbij speelt ontwikkeling van zogeheten wearables een belangrijke rol. Bekende voorbeelden zijn Google Glass of de Apple Watch, maar er zijn steeds meer maatwerktoepassingen gericht op een specifieke doelgroep. Er zijn schoenen te koop, waarvan de linkerschoen gaat trillen als je linksaf moet en de rechter als je rechtsaf moet. Er zijn vesten in ontwikkeling die signalen geven om iemand te begeleiden tijdens een route. Als je blind bent, kunnen dergelijke oplossingen zeer waardevol zijn en je helpen om een alternatieve route te lopen als er een wegopbreking is. De ontwikkeling van wearables zal de komende jaren een grote vlucht nemen en een waardevolle bijdrage leveren op het gebied van communicatie, navigatie en monitoring.

Voor al deze oplossingen zijn goede, real time en correcte data cruciaal. Als je bijvoorbeeld weet waar een wegopbreking is, wanneer die start en eindigt en wat een alternatieve route is, kun je iemand daar succesvol omheen leiden. Als je weet dat een bepaald toilet zojuist defect is geraakt, kun je een alternatief bieden.

En hier ligt de grootste uitdaging. Data over wegopbrekingen zijn niet op een gestandaardiseerde manier beschikbaar. En als het wel beschikbaar is, zijn detailniveau en actualiteit vaak onvoldoende om bijvoorbeeld te gebruiken binnen een routeplanner. Beschikbaarheid van de data is ook pas het begin. Het vergt ondersteunende (beheer)processen die waarborgen dat iemand die een toepassing maakt, op de data kan vertrouwen. Een wegopbreking kan korter of langer duren dan gedacht. Iemand (of iets) moet dat bijhouden.

Onderhoud aan wegen is meestal gepland. Een lift die stuk gaat niet. Inspelen op deze onverwachte situaties vraagt een andere aanpak. In steeds meer ´dingen´ wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van sensoren. Ondergrondse afvalbakken die weten dat ze vol zijn, auto´s die melden wanneer een onderhoudsbeurt nodig is, lampen die aangaan als er beweging is. Ook een lift die defect is, kan dit met behulp van een sensor direct doorgeven. Zo kunnen tijd- en locatiegebonden data een grote bijdrage leveren om bijvoorbeeld de stress van mensen met een beperking bij onverwachte gebeurtenissen te verminderen.

Zonder garanties over de actualiteit en kwaliteit van data zullen echter weinig duurzame toepassingen ontwikkeld worden. Een gebruiker die één keer verkeerde aanwijzingen krijgt, zal de volgende keer minder snel gebruik maken van zo´n oplossing.

De opgave voor een succesvolle (open) datastrategie binnen de overheid ligt niet in het beschikbaar stellen van meer datasets, maar in het beschikbaar stellen van betere datasets, met waarborgen voor beheer en kwaliteit. Een gezamenlijke aanpak om tot één beheerde en actuele open dataset te komen met alle wegopbrekingen, voegt meer toe dan het zoveelste onvolledige bestand met alle openbare toiletten.

Arjen Hof, mede-eigenaar/directeur van Civity

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.