of 59250 LinkedIn

Voornemens om te verbeteren

Dit is het moment waarop al onze goede voornemens stranden. De roker begint weer. Het dieet is gestopt. We willen graag ons leven verbeteren. Maar dat doen op een manier die beklijft, blijkt lastig. Resultaat: frustratie (ga je weer van eten) en een kater (ga je weer van drinken).

Bij het stellen van het hoge streven bouwen we weinig tussentijds bezinnen in. Mijn Japans is beroerd, maar van Lean management heb ik het begrip ‘kai-zen’ geleerd. Essentieel bij verbeteren is dat we het in kleine stapjes doen (kai) en na elke stap even op adem komen (zen). Tijd nemen om te kijken naar wat je gedaan hebt. Wat werkte en wat niet? En er even van genieten. Pas daarna de volgende kleine stap. Je hebt er dan zowaar weer zin in.

De Grote Voornemens klinken echter veel stoerder: ik ga per 1 januari stoppen met roken! Terwijl je met Oud en Nieuw nog blauw zag van de rook. De jurk die in het nieuwe jaar moet passen is niet één maar drie maten kleiner: er moet tien kilo af! En ook: onze gemeente gaat digitaal werken! Terwijl alle medewerkers nu nog hun eigen papieren archief beheren.

Welke organisaties verbeteren zichzelf in kleine stappen? Wordt zo’n stap ook gevierd en mag je als medewerker even pauzeren? Het verbaast me al jaren dat tussentijds evalueren en een pas op de plaats maken vaak wordt overgeslagen. Hoeveel projectleiders doen dit met hun medewerkers, Scrum-adepten uitgezonderd? Worden volgende doelen bijgesteld op basis van wat is geleerd? Kortom: lopen we een steile helling op of een trap met aangename treden?

Zelf heb ik voor 2017 geen voornemens, behalve wat vaker te benoemen wat er al goed gaat. Het moet gek lopen als ik dat niet haal. Daar word ik dan nu al blij van.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Vacatures

Van onze partners