of 59045 LinkedIn

Stappenteller voor dienstverlening

Reageer

Steeds meer mensen in mijn omgeving maken gebruik van een smartband, fitness app of anderszins slimme stappenteller.
Feitelijk inzicht in gedrag leidt tot ander gedrag, zonder dat er een maandrapportage, veranderplan of manager voor nodig is. Zou dat op de werkvloer ook werken?

De slimme stappenteller meet onder andere stappen, kilometers en hartslag. Daarnaast kun je zelf gegevens invoeren, bijvoorbeeld over voeding. De gegevens worden op je telefoon in een dashboardje gepresenteerd. Fitnessfanaten zien overal aanleiding om hun scores te verbeteren, maar de meeste winst wordt behaald doordat patronen zichtbaar worden: de een ontdekt dat drukke werkdagen ook de dagen van onverstandig eten zijn, een ander ontdekt dat het gezelschap medebepalend is voor het calorieënverbruik tijdens het sporten. Deze kennis zorgt direct voor verstandiger keuzes.

Op de werkvloer willen we andere dingen meten: gegevens over meer en minder productieve uren, hoeveelheid overleg om tot een product te komen, klussen die energie kosten en energie geven, kunnen inzicht geven in de meest productieve en plezierige inzet.

Spannender wordt het als we ook klanten uitrusten met een metertje. Dan moeten we weer andere dingen meten – want dienstverlening is niet hetzelfde als productiviteit of snelheid – maar de gecombineerde gegevens van klanten en producenten leveren mogelijk nieuwe inzichten op. Heeft een goed ontbijt invloed op de klanttevredenheid? De duur van een dienst? De mate van afwisseling in de werkzaamheden? Zo’n slimme stappenteller voor dienstverlening vraagt nog wat ontwikkeltijd. Ondertussen wordt het realtime registreren van feitelijke klantervaringen al wel steeds gebruikelijker.

Een eerste stap zou kunnen zijn om de gemeten klantervaringen aan de medewerkers ter beschikking te stellen en hen zelf te laten bepalen welke veranderingen gewenst en mogelijk zijn. Dienstverleners zijn net mensen: dikke kans dat we direct persoonlijke records willen breken en een stapje sneller of verder zullen lopen voor de klant.

Meer weten? Kijk op www.processhoppers.nl

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.