of 59054 LinkedIn

Probleemeigenaarschap

Ik dacht eerst nog dat het een vergissing was. Eigenaarschap? Een lelijk woord en overbodig ook: met ‘eigenaar’ en ‘eigendom’ zou je een eind moeten komen. Maar eigenaarschap is inmiddels een begrip. Hoe komen we eraan en vooral: hoe komen we eraf?

Als het over eigenaarschap gaat, is dat vooral omdat het ontbreekt. Google maar eens. Er zijn al adviesbureaus gespecialiseerd in het stimuleren van eigenaarschap. Ik geloof niet dat mensen nu minder gemotiveerd zijn dan voorheen. Wel zijn ze misschien na het zoveelste verandertraject wat murw geworden.

Ook opvallend: het zijn niet de potentiële eigenaars zelf die lijden aan ontbrekend eigenaarschap. ‘Het ontbreekt mij aan eigenaarschap’ heb ik nog niemand horen zeggen. Het zijn altijd leidinggevenden die bij hun medewerkers onvoldoende initiatief en betrokkenheid ervaren en willen dat die medewerkers veranderen. Maar ligt daar de oplossing?

Wat ik wel regelmatig hoor: ‘ik word hier wel op afgerekend, maar eigenlijk ga ik er niet over’. Dat stimuleert niet. Initiatief en verantwoordelijkheid stimuleren betekent dan ook vooral duidelijkheid scheppen over wie waarvan is en ruimte creëren om buiten de lijntjes te kleuren en te experimenteren. Daar ligt op z’n minst óók een taak voor de leiders.

Sommige leidinggevenden geven ineens wel heel veel ruimte. Die zeggen bij wijze van spreken van de ene dag op de andere: ‘Beste mensen, jullie zijn een zelfsturend team. Jullie runnen de tent en ik faciliteer’. Lekker makkelijk – ik zou op m’n hoede zijn.

Maar stel je nou voor dat je baas zegt: ‘Jullie hebben alle vrijheid om  de samenwerking in te richten. Die vrijheid ga ik bewaken, ik heb alle vertrouwen in het resultaat en ik sta achter jullie.’ En stel je voor dat die baas dat dan ook nog doet. Dan ga je toch als een dolle aan de slag? Dan is eigenaarschap geen onderwerp meer en zijn we straks weer mooi van dat lelijke woord af.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.