of 59076 LinkedIn

Ook nazorg is maatwerk

Marleen Tolsma Reageer

Ken je dat? Dat je als projectleider allang met een volgende klus bezig bent en dat je dan toch nog zo’n mailtje krijgt met: ‘heb jij het telefoonnummer van...?’, of ‘wat hadden we ook weer afgesproken over…?’. Leuk dat ze nog aan je denken natuurlijk, maar wel jammer dat er blijkbaar in de overdracht iets mis is gegaan. Door niet alleen gedurende het project maar ook in de nazorg rekening te houden met verschillende voorkeuren, lukt het beter om je project zo over te dragen dat de organisatie ermee verder gaat.

  • Iedereen is anders, natuurlijk, maar door in de aanpak rekening te houden met tenminste vier verschillende types kun je de meeste mensen bedienen:
  • Voor de liefhebbers van logica is het project klaar als het klaar is. Zij zien de overdracht graag kort en schematisch op papier: wat waren de resultaten, wat zijn de volgende stappen en wat is de ontwikkelrichting?
  • De methodische mens wil graag véél informatie om zelf nog eens rustig te kunnen nalezen: werkgroepsverslagen, ontwerpdocumenten, schema’s, projectaanpak, actielijsten.
  • De sociale types willen graag contact houden met anderen. Een lijst met contactgegevens is wel het minste, een virtual community of terugkomdagen voor het projectteam werken ook goed voor deze groep: iedereen weet wat, samen komen we er zeker uit.
  • De types die onmiddellijk en direct hulp nodig hebben, zijn geholpen met een vast telefoonnummer voor vragen en ondersteuning. Dit zijn ook de mensen die spontaan ideeën kunnen hebben. Ook daarvoor is directe opvang noodzakelijk – want voor je het weet, wordt een goed idee een ongewenst initiatief.


Kortom: je kunt tijdens je project nog zo je best doen om iedereen mee te krijgen, maar pas als de overdracht werkt, is het project echt af. De volgende mail bevat alleen nog de uitnodiging voor een borrel. Ze hebben toch weer aan je gedacht!

Lees meer

Marleen Tolsma, Consultant bij De Processpecialisten

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.