of 58959 LinkedIn

Frustratie

Laatst voelde ik frustratie en boosheid over de gemeente waarin ik woon. Inwoners vertelden mij dat een flink deel van een prachtig natuurgebied plotsklaps geasfalteerd dreigde te worden. 

Ik zocht naar geruststellende documenten op de gemeentelijke website, maar daar trof ik nauwelijks informatie. Bezorgde inwoners stuurden mij het ene verontrustende informatiepakket na het andere. Mijn vertrouwen brokkelde af en mijn frustratie groeide.

Vervolgens las ik dit: ‘Transparantie gaat over deze frustratie: het gevoel hebben dat de verkeerde beslissing genomen is, maar op geen enkele manier kunnen achterhalen hoe die beslissing to stand gekomen is.’ Fraaie zinnen van wetenschapper Bas Haring in de lezenswaardige bundel Essay Estafette, reflecties op de toekomst van de digitale overheid. Volgens Haring is transparantie niet iets dat je de hele tijd moet willen, want ‘Transparantie is als een verzekering die je achter de hand hebt in geval van twijfel’.

Harings woorden illustreerden mooi mijn op dat moment nog gevoelsmatige inzichten. Eén: transparantie op zichzelf brengt niet meer vertrouwen dan de kleine lettertjes van de verzekeringsmaatschappij. Twee: als een gemeente geen transparantie biedt dan loopt een gemeente gevaar dat dit het bestaande vertrouwen schaadt en dat het bestaande wantrouwen groeit. Drie: Als er nog geen beslissing genomen is dan kan een gemeente ook inzetten op het voorkomen van frustratie. Want later stelde mijn gemeente dat er nog geen onomkeerbare beslissingen over asfalt genomen zijn en dat er volop ruimte is voor een open proces met betrokken én bezorgde inwoners zoals ik.

Ik kon weer opgelucht ademhalen. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.