of 59045 LinkedIn

Eerlijkheid is goud waard

Marleen Tolsma Reageer

Na het wekelijkse overleg met zijn baas kwam een collega licht verward terug op zijn werkplek:  hij had eindelijk eens “nee” gezegd tegen een onduidelijk nieuw project. Een rondje langs de velden leert dat eerlijkheid niet alleen geld bespaart, maar ook positieve effecten heeft op de onderlinge verhoudingen en het niveau van dienstverlening. Aansporingen voor meer eerlijkheid op het werk:

Aansporing 1: Lak aan hiërarchie: we werken allemaal aan hetzelfde doel, dus aanspreken mag. Moet. Een lerares-vriendin flapte er eens uit tegen haar kersverse directeur, toen die gefrustreerd een trap tegen een prullenbak gaf: “als je bij mij in de klas had gezeten, had je nu strafwerk gekregen”.

Aansporing 2: “Ik ben ervan dus ik zeg er iets van”. Het nieuwe werken en zelfsturende teams werkt alleen als iedereen doet en zegt wat er nodig is om resultaat te boeken. De klant is erbij gebaat dat de prestaties bewaakt worden en de processen steeds verder verbeterd. Eerlijkheid zorgt voor concurrentievoordeel!

Aansporing 3: Timing is belangrijk, maar niet alles. Het is nooit te laat of te vroeg voor een goed idee. Spontane types maken van hun hart geen moordkuil en hebben regelmatig last van voortschrijdend inzicht. De binnenvetters hebben meer tijd nodig, dus moeten misschien wat harder werken om bij te sturen. Maak gebruik van elkaars kwaliteiten.

De verwarde collega van toen is inmiddels ronduit rechtdoorzee. Zijn ‘nee’ tegen het vage nieuwe project is een keerpunt gebleken. Hij draagt tegenwoordig het hart op de tong, doet wat nodig is voor de klant en onderscheidt zich met zijn eerlijkheid. Verfrissend!

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.