of 59045 LinkedIn

De zuigende koppeling

Enige tijd terug ben ik overgestapt op glasvezel. Op de website van mijn provider kon ik mijn abonnement niet omzetten. Ik belde daarom maar. In het keuzemenu werd de vraag gesteld of ik een nieuwe of bestaande klant ben.

Ik koos voor optie 2, bestaande klant. Nadat mij was verteld waar ik naartoe moest bellen in geval van storingen, kreeg ik de mededeling: ’de verbinding wordt verbroken’. Toch wel vreemd: een optie in het telefoonmenu die je linea recta eruit gooit. Ik kreeg niet eens de optie om terug te gaan naar het hoofdmenu. Blijkbaar moest ik ‘kiezen’ uit optie 1. De man achter optie 1 vertelde me dat hij een nieuw abonnement voor me ging afsluiten, ook al was ik een bestaande klant.

Ik was van te voren al gewaarschuwd dat ik mijn mailadres niet kon meenemen als ik zou overstappen op glasvezel. Nu snapte ik waarom. Ik werd administratief gezien als een nieuwe klant. En nieuwe klant betekent nieuw mailadres. Dat vond ik niet zo erg. Ik heb het mailadres toch nooit gebruikt. De volgende dag realiseerde ik me dat deze vreemde administratieve kronkel waarschijnlijk nog meer consequenties had. De provider had overduidelijk twee administratieve systemen. Een voor internet via de koperen telefoonlijn en een via glasvezel. Mijn provider bewaart alle opnames van tv programma’s ergens in de cloud. En als ik nu een nieuwe abonnee werd dan zou dat ook wel eens kunnen betekenen dat ik met mijn glasvezelabonnement niet meer bij mijn oude opnames kon komen. Die zijn immers gekoppeld aan een andere abonnee. Ik ben dan misschien wel één persoon, maar voor mijn provider was ik administratief twee verschillende personen.

Inderdaad bleek mijn aanname juist. Op het moment dat ik zou overstappen op glasvezel was ik al mijn oude opnames kwijt. Ik had de architectuur van de provider goed begrepen. Die bestaat uit twee, geheel los van elkaar staande systemen. Je hebt dus een systeem die klant en diensten en technische voorzieningen aan elkaar koppelt voor koper en een systeem die hetzelfde doet voor glasvezel. Wat natuurlijk nogal vreemd is. Het enige dat veranderd is, is het transportmiddel naar de diensten. Het is alsof je alleen met de trap naar je kluis kan komen. Als je de lift neemt kom je op het andere deel van de gang uit. En daar staat een dichte muur waardoor je niet meer bij je spullen kan.

Kloppelen geeft een vermindering van administratieve flexibiliteit. Alle gekoppelden (mensen, dingen en documenten) krijgen een identificatie waarmee onherroepelijk het gekoppelde object de eigenschappen krijgt van de administratie waaraan het object gekoppeld wordt. Ik word als nieuwe klant gekoppeld aan een nieuwe toegang tot opgenomen tv programma’s. Daarmee wordt de toegang tot de andere bestanden onherroepelijk verbroken. Op een andere manier kan het niet. En zo zuigt de techniek ons naar de richting die de ontwerpers voor ons bedacht hebben. Mensen kunnen soms dingen weer recht zetten. Gelukkig wordt niet alles door apparaten gedaan. In mijn geval was dat helaas niet meer mogelijk.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.