of 58959 LinkedIn

Bijdehand

Mijn collega van een grote landelijke uitvoeringsorganisatie maakte tien jaar geleden een belachelijk grote tekening op een whiteboard. Overduidelijk een planeet met vele daarom heen draaiende manen. Hij vroeg: ‘Wat zie je?’. Die vraag was retorisch bedoeld, want vrijwel onmiddellijk antwoordde hij zelf: ‘Een gemeente. Want gemeenten denken dat alles om hen draait en werken niet écht lekker met onze organisatie samen.’

Nadat we waren uitgelachen zei ik: ‘Dat klopt misschien wel als je denkt vanuit het belang van onze uitvoeringsorganisatie. Maar onze organisatie gedraagt zich zelf ook als een planeet. In ons zonnestelstel draait niet alles om planeten toch?’ Toen moest mijn collega wel even fronsen. De metafoor nam hem bij de neus, in plaats van mij bij de hand. Sterker nog, in zijn optiek reageerde ik misschien wel iets te bijdehand met een oprecht bedoelde vraag: ‘Om wie draait het dan in de melkweg?’

Mijn collega bleek niet voor één zwart gat te vangen en zei: ‘Da’s makkelijk hoor Mikis, het draait natuurlijk om de sterren. En dat zijn onze klanten!’. Aan deze conversatie moest ik terugdenken toen ik het boek ‘Klantgericht reilen en zeilen’ van Frank Faber in handen kreeg. Een boek met inzichten over betere publieke dienstverlening als aanjager voor kostenbesparing. Iedereen die geïnteresseerd is in het sterrenperspectief, het perspectief van de klant, ofwel het perspectief van de ander, die kan ik dit boek van harte aanbevelen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.