of 59167 LinkedIn

Opinie

  • Gezocht: irritante collega

    Ik kom bijna nooit ergens waar géén traject loopt om de klanttevredenheid te verhogen. Voor teams die direct bijdragen aan de dienstverlening wordt het met klantenpanels, klantreizen en persona’s steeds makkelijker om zich in de klant te verplaatsen. Maar voor teams die nooit een klant in levenden lijve zien, blijft de klant een verre vreemdeling. Hoe brengen we hen in contact met de buitenwereld? 

  • ‘Hefted’

    Ik lees een prachtig boek over een schapenherder in het Lake District. Nog geen wolf gezien. De herder brengt een persoonlijke ode aan zijn geboortegrond, waar zijn familie al generaties lang in weer en wind… je kent dat wel. Zijn schapen, vertelt hij, zijn ‘hefted’. Ze zijn instinctief gehecht aan hun weidegrond, waar zij van lams af aan rondlopen. Zij weten waar te grazen en waar hun gebied eindigt. Bij de buren komen ze niet, gewoon omdat ze dat niet willen.

  • De kip en het ei

    Een broedende kip moet je niet storen, maar als het ei na ruim 10 jaar nog steeds niet is uitgebroed moeten we ons gaan afvragen of het ei wel ooit is bevrucht. Gemeenten wachten al jaren (on)geduldig op de nieuwe BRP die ooit als modernisering GBA (mGBA) werd opgestart. Opnieuw is er twijfel over het resultaat en de invoering.

  • Voornemens om te verbeteren

    Dit is het moment waarop al onze goede voornemens stranden. De roker begint weer. Het dieet is gestopt. We willen graag ons leven verbeteren. Maar dat doen op een manier die beklijft, blijkt lastig. Resultaat: frustratie (ga je weer van eten) en een kater (ga je weer van drinken).

  • Waardering

    Op 8 december vorig jaar zijn door het Verenigingsbestuur van de VNG de Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT) vastgesteld. Een mijlpaal. Zowel voor gemeenten als voor leveranciers. Een sterke verbetering van de situatie daarvoor, toen elke gemeente zijn eigen voorwaarden hanteerde of de voorwaarden overnam van de softwareleverancier.

  • #de #ergste #jeukwoorden #van #2016 #?

    Op mijn kantoor hangt een ‘verboden-woorden-lijstje’ zichtbaar in beeld. Niet om mezelf er dagelijks aan te helpen herinneren waar ik lichtelijk #scrum van krijg. Het is voornamelijk bedoeld om passanten een informatievoorsprong te geven zodat zij weten wanneer mijn energielek wordt aangeboord. Recentelijk heb ik een nieuw woord aan de lijst toegevoegd die, ondanks dat dit enkele jaren geleden een stille dood was gestorven, ineens overal (weer) opduikt: #inregelen. Niet gewoon regelen. Nee. BAM! I.N.R.E.G.E.L.E.N.

  • Blijven bewegen op onze postzegel

    Het zal niemand, en al zeker de automobilisten niet, zijn ontgaan dat het fileprobleem weer in zijn volle omvang terug is. De afgelopen jaren is dit probleem dankzij veel extra asfalt en de crisis op de achtergrond geraakt. De economie trekt nu weer aan en de filelengte neemt flink toe. Want al het asfalt dat erbij is gekomen blijkt het extra verkeer niet te kunnen opvangen. De prognoses blijken de verkeersgroei flink te hebben onderschat. De belangrijkste reden: geïsoleerde informatiesystemen en onnauwkeurige data.

  • ‘Hullie’

    Niets zo leuk als klanten vragen hoe zij de dienstverlening van een organisatie ervaren. Als neutrale partij krijg je ongezouten meningen, mooie anekdotes en kant en klare oplossingen toegeschoven. De organisatie die haar dienstverlening zo laat evalueren, moet stevig in de schoenen zijn. Maar er valt veel van te leren.

  • ICT SSC, hoofdpijndossier?

    Veel mensen hebben “De Gijzeling” gelezen, de whitepaper dat we bij Telengy hebben uitgegeven over marktwerking bij gemeentelijke software. De Porter-analyse en aanbevelingen op het gebied van opdrachtgeverschap en leveranciersmanagement vinden de lezers waardevol, zo blijkt uit de workshops rondom dit onderwerp.