of 59080 LinkedIn

Opinie

  • De kip en het ei

    Een broedende kip moet je niet storen, maar als het ei na ruim 10 jaar nog steeds niet is uitgebroed moeten we ons gaan afvragen of het ei wel ooit is bevrucht. Gemeenten wachten al jaren (on)geduldig op de nieuwe BRP die ooit als modernisering GBA (mGBA) werd opgestart. Opnieuw is er twijfel over het resultaat en de invoering.

  • Voornemens om te verbeteren

    Dit is het moment waarop al onze goede voornemens stranden. De roker begint weer. Het dieet is gestopt. We willen graag ons leven verbeteren. Maar dat doen op een manier die beklijft, blijkt lastig. Resultaat: frustratie (ga je weer van eten) en een kater (ga je weer van drinken).

  • Waardering

    Op 8 december vorig jaar zijn door het Verenigingsbestuur van de VNG de Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT) vastgesteld. Een mijlpaal. Zowel voor gemeenten als voor leveranciers. Een sterke verbetering van de situatie daarvoor, toen elke gemeente zijn eigen voorwaarden hanteerde of de voorwaarden overnam van de softwareleverancier.

  • #de #ergste #jeukwoorden #van #2016 #?

    Op mijn kantoor hangt een ‘verboden-woorden-lijstje’ zichtbaar in beeld. Niet om mezelf er dagelijks aan te helpen herinneren waar ik lichtelijk #scrum van krijg. Het is voornamelijk bedoeld om passanten een informatievoorsprong te geven zodat zij weten wanneer mijn energielek wordt aangeboord. Recentelijk heb ik een nieuw woord aan de lijst toegevoegd die, ondanks dat dit enkele jaren geleden een stille dood was gestorven, ineens overal (weer) opduikt: #inregelen. Niet gewoon regelen. Nee. BAM! I.N.R.E.G.E.L.E.N.

  • Blijven bewegen op onze postzegel

    Het zal niemand, en al zeker de automobilisten niet, zijn ontgaan dat het fileprobleem weer in zijn volle omvang terug is. De afgelopen jaren is dit probleem dankzij veel extra asfalt en de crisis op de achtergrond geraakt. De economie trekt nu weer aan en de filelengte neemt flink toe. Want al het asfalt dat erbij is gekomen blijkt het extra verkeer niet te kunnen opvangen. De prognoses blijken de verkeersgroei flink te hebben onderschat. De belangrijkste reden: geïsoleerde informatiesystemen en onnauwkeurige data.

  • ‘Hullie’

    Niets zo leuk als klanten vragen hoe zij de dienstverlening van een organisatie ervaren. Als neutrale partij krijg je ongezouten meningen, mooie anekdotes en kant en klare oplossingen toegeschoven. De organisatie die haar dienstverlening zo laat evalueren, moet stevig in de schoenen zijn. Maar er valt veel van te leren.

  • ICT SSC, hoofdpijndossier?

    Veel mensen hebben “De Gijzeling” gelezen, de whitepaper dat we bij Telengy hebben uitgegeven over marktwerking bij gemeentelijke software. De Porter-analyse en aanbevelingen op het gebied van opdrachtgeverschap en leveranciersmanagement vinden de lezers waardevol, zo blijkt uit de workshops rondom dit onderwerp.

  • De zuigende koppeling

    Enige tijd terug ben ik overgestapt op glasvezel. Op de website van mijn provider kon ik mijn abonnement niet omzetten. Ik belde daarom maar. In het keuzemenu werd de vraag gesteld of ik een nieuwe of bestaande klant ben.

  • Privacy in de opsporing naar bijstandsfraude

    Onlangs deed de Centrale Raad van Beroep een uitspraak waar mijn wenkbrauwen van omhoog gingen. Op 13 september 2016 heeft de CRvB namelijk bepaald dat de inzet door de sociale recherche van een videocamera gericht op de werkplek van een van bijstandsfraude verdacht persoon, in strijd was met artikel 8 lid 2 van het EVRM (het recht op privacy). 

  • Wordt privacy een Data Morgana?

    Privacy is een versleten begrip. Net als transparantie. De dimensies die beide woorden aanduiden zijn veel groter dan wat de meeste van ons zich tot voor kort daarbij voorstelden. Het is alsof de stickers op je brievenbus ‘Nee! Tegen ongevraagd drukwerk!’ je zouden beschermen tegen hackers.

  • Veranderende markt vraagt andere leveranciers

    Marketing is een samentrekking van twee woorden: market (markt) en getting (krijgen). Kortgezegd is marketing het uitvoeren van alle activiteiten door een bedrijf om de verkoop van producten en/of diensten te bevorderen.

Van onze partners

Whitepapers

Alle whitepapers